
Restrukturyzacja naszego górnictwa jest koniecznością
Janusz Steinhoff, b. wicepremier i minister gospodarki w rządzie Jerzego Buzka
Czy kopalnia może być rentowna?
Oczywiście, że górnictwo może być rentowne. Wcześniej jednak musi przejść restrukturyzację. Nie na taką skalę jak w latach 1997-2001, ale jednak poważną.
Górnictwo węgla kamiennego jest w bardzo trudnej sytuacji, składa się na to wiele czynników, w tym fatalna sytuacja na światowych rynkach związana z niskimi cenami nośników energii.
Spółki węglowe funkcjonujące w województwie śląskim są w trakcie zmian. W najgorszej sytuacji jest Kompania Węglowa. Część jej zakładów zostanie przekazana do Spółki Restrukturyzacji Kopalń. Utworzona zostanie Nowa Kompania Węglowa.
Najlepiej radzi sobie JSW, ale niedawno zakończony protest górniczy mocno nadszarpnął jej finanse i reputację. Dlatego na EEC nie może zabraknąć tematu górnictwa. 22 kwietnia o godz. 11.30 rozpocznie się sesja: "Górnictwo. Rentowna kopalnia. Czy w Polsce jest możliwe opłacalne wydobycie węgla kamiennego?". Uczestnicy debaty to m.in.: Mirosław Bendzera, prezes Famuru, Michał Herman, prezes PG Silesia, wiceminister Wojciech Kowalczyk, pełnomocnik rządu ds. górnictwa, Zygmunt Łukaszczyk, prezes KHW, Jerzy Podsiadło, prezes Węglokok-su, Krzysztof Sędzikowski, prezes KW, Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanki oraz Józef Wolski, prezes Kopexu.
AMC
Nie unikniemy zamykania trwale nierentownych kopalń lub ich części. To po to, aby móc inwestować w zakłady przyszłościowe. Musimy też pamiętać, że na polskim rynku mamy obecnie nadprodukcję miałów energetycznych (10-12 mln ton) i nic nie wskazuje na to, aby to zapotrzebowanie miało wzrosnąć. Pamiętajmy, że zgodnie z pakietem klimatycznym mamy wprowadzić do miksu energetycznego 15 proc. energii ze źródeł odnawialnych.
Także sektor energetyczny inestuje w wysokosprawne bloki. To zaś oznacza, że do wyprodukowania jednostki energii będzie potrzebne o 8-10 proc. węgla mniej. Górnictwo musi redukować koszty. Przed branżą jest bardzo trudny czas. Niezbędnych decyzji nie można odkładać na później i zaklinać rzeczywistości. Z drugiej strony nawet w tych trudnych czasach nie wolno zapominać o badaniach nad nowymi technologiami, m.in. zgazowaniem podziemnym węgla. To przyszłość trudnych pokładów.
AMC

Miasto potrzebuje sztabu specjalistów na swoich usługach
Robert Konieczny, architekt, absolwent Politechniki Śląskiej, w 1996 roku uzyskał certyfikat New Jersey Institute of Technology, szef biura KWK Promes
Miasto od nowa. Człowiek, przestrzeń, infrastruktura
Badania wskazują, że wielkie miasta, także śląskie - pustoszeją. Mieszkańcy uciekają na przedmieścia. Centra przestały być przyjazne. Jak to zmienić?
Miasta zmieniają się, inwestują, ale czy na pewno w dobrym kierunku? Czy potrafimy stworzyć przyjazną przestrzeń, taką która będzie przyciągać, zachęcać do przebywania? Bywa z tym różnie, dlatego podczas EEC specjaliści będą dyskutować na ten temat.
22 kwietnia od godz. 9.30 panel "Miasto od nowa. Człowiek, przestrzeń, infrastruktura. Główne tendencje w rozwoju współczesnych organizmów miejskich. Ucieczki na przedmieścia i powroty do miasta. Siła przyciągania. Centrum tradycyjne kontra centrum handlowe. Potrzeba przestrzeni publicznej. Miasto dostępne. Jak budować atrakcyjność miasta? Tworzenie i zarządzanie przestrzenią publiczną. Sukcesy i porażki" - to tylko niektóre zagadnienia, które będą dyskutowane. Uczestnicy panelu: Krzysztof Giemza z Echo Investment, Tadeusz Markowski, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich, Maciej Król, prezes Xcity Investment, Marcin Krupa, prezydent Katowic, Michał Olszewski, z-ca prezydenta Warszawy, Instytut Rozwoju Miast.
AMC
Od nowa to wybudowano stolicę Brazylii. Nasze miasta można, a nawet trzeba naprawiać.
Katowicka Strefa Kultury to piękne miejsce, jeśli brać pod uwagę każdy obiekt z osobna. Jednak mimo to, strefa dostała nominację do Betonowej Kostki. Powód to fakt, iż nikt nie pomyślał o tym, aby spojrzeć na to miejsce jak na całość. Między tymi obiektami nie ma nawet chodników, do Muzeum Śląskiego trzeba iść przez parking. Teraz trzeba by było tak naprawdę ogłosić konkurs na zorganizowanie przestrzeni wokół obiektów. Nikt nie pomyślał o przemieszaniu funkcji, wprowadzeniu np. funkcji mieszkalnej, biurowej, tak aby ludzie byli tam cały czas. To miejsce zostało ożywione przez architekturę.
Aby miasto było przyjazne, trzeba sztabu ludzi na jego usługach. Miasto to proces nawarstwiania się budynków, nakładania historii. Miejska tkanka musi się uzupełniać.
Proszę zobaczyć, że w centrum Katowic się nie buduje, bo jest ono nieatrakcyjne, m.in. z powodów komunikacyjnych. Nowe budynki powstają na obrzeżach. Być może lepiej byłoby np. NOSPR wlać w tkankę miejską, anie stawiać go w strefie, która obecnie jest nieco odcięta od reszty miasta.

Ruch samochodów wkrótce zacznie blokować rozwój miast
Prof. Robert Tomanek, prorektor ds. Organizacji, Finansów i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Mobilność jest tym, co decyduje o rozwoju gospodarki oraz rozwoju współczesnych miast. Bez mobilności nie ma rozwoju.
W jaki sposób można odkorkować nasze miasta?
Komunikacja w naszych miastach szwankuje. Pasażerowie odwracają się od niedoinwestowanego transportu publicznego, wybierając samochód, i tym samym generując coraz większe korki. Jak przerwać to błędne koło?
Coraz częściej można spotkać się z tezą, że budowa kolejnych ulic niczego tutaj nie zmieni, bo nie ma tak szerokiej drogi, której w krótkim czasie nie dałoby się doszczętnie zakorkować. Wyjściem z sytuacji miałoby być postawienie na transport publiczny - inwestycje w infrastrukturę, nowy tabor, budowa systemów park & ride. Czy to jednak nie ekologiczna utopia?
Na EKG temat ten pojawi się 22 kwietnia (godz. 13.30-15.00, panele: "Transport publiczny" oraz "Inteligentne miasta"). Pierwszy moderować będzie Leszek Ruta - prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego, a uczestniczyć w nim będą m.in. Dominika Bettman - prezes ds. finansowych Siemensa; Katarzyna Dzióba - wiceprezydent Zabrza; Roman Urbańczyk - prezes KZK GOP i Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Na drugim panelu pojawi się Karl-Heinz Merfeld z Biura Wspierania Gospodarki UM w Kolonii.
MIW
Obecnie mamy duże miasta - molochy i realizowanie w nich mobilności za pomocą transportu indywidualnego jest bardzo drogie, a przy tym nieefektywne. Skutkuje to dużą zajętością terenu, bo potrzebne są drogi i parkingi, negatywnie odbija się to na środowisku naturalnym, a powyżej pewnego poziomu nasycenia samochodami tj. ok. 350-400 samochodów na 1000 mieszkańców pojawiają się problemy. Miasta zaczynają się zatykać. Stąd też coraz częściej decydują się podejmować działania z jednej strony ograniczające transport indywidualny, z drugiej wzmacniające transport zbiorowy. Od tego nie ma odwrotu. Jeśli chcemy mieć efektywne pod względem komunikacyjnym miasta, to musimy inwestować w transport publiczny. W wielu polskich miastach widać już takie odbicie - wystarczy popatrzeć na to, co się dzieje w Warszawie, Krakowie czy Poznaniu. Ruch samochodów zacznie blokować rozwój miast.

W ostatnich latach ekosystem rozwoju start-upów mocno się rozwinął
Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Ekosystem wspierania start-upów w Polsce w ostatnich kilku latach rozwinął się niewiarygodnie.
Czy start-upy staną się siłą napędową gospodarki?
Założenie start-upu wiąże się z o wiele większym ryzykiem niż biznesu, który nie ma w sobie nic odkrywczego. Mimo to młodzi chcą ryzykować, zamieniać swoje niszowe pomysły w rzeczywisty biznes.
Jak im w tym pomóc? Jak pokierować, by odważyli się zaryzykować i zainwestować? Na co przygotować? Dyskusja na ten temat odbędzie się 22 kwietnia od godz. 13.30. W panelu: "Start-upy i młoda przedsiębiorczość" poruszone zostaną następujące problemy: Warunki inicjowania działalności gospodarczej. Jak wyzwolić aktywność i przedsiębiorczość młodego pokolenia, "Trudne dzieciństwo"? Typowe problemy pierwszego etapu istnienia firmy na rynku. Jak ułatwić start - rola partnerów z doświadczeniem, edukacji i administracji, inwestorów. Inkubatory przedsiębiorczości i inne mechanizmy wsparcia startujących firm. Wezmą w niej udział m.in. Wojciech Dołkowski , założyciel PolBAN Business Angels Club, Tomasz Jabłoński, dyrektor zarządzający Qpony.pl; Sara Koślińska, członek Rady Fundacji i współzałożycielka Startup Poland; Mateusz Pycia, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, laureat nagrody L. Czarneckiego,
założyciel, GlobKurier.pl i GlobBox.net Punkty Paczkowe.
KD
Dość powiedzieć, że największy publiczny inwestor na tym rynku, czyli Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisała umowy z przedsiębiorstwami na kwotę ok. 36 mld zł. Niemniej ten rynek nadal wymaga wsparcia. Dlatego PARP kontynuuje wsparcie funduszy kapitału zalążkowego. Na ten cel zostanie przeznaczone około 180 milionów euro. Ponadto, biorąc pod uwagę znakomite efekty przeprowadzonego pilotażu funduszu pożyczkowego wspierania innowacji, będzie on kontynuowany ze zwiększoną kapitalizacją (130 milionów euro). Jedną z rekomendacji PARP dla przedstawicieli administracji publicznej, będącą elementem podejścia ekosystemowego do wspierania innowacyjnego biznesu, jest ścisła współpraca ze społecznościami start-upowymi w przygotowywaniu działań na rzecz przedsiębiorców. Aby najlepiej realizować te założenia, PARP powołała Radę ds. Start-upów. Celem tej inicjatywy jest integracja, edukacja i współpraca organów lokalnej, regionalnej i centralnej administracji publicznej na rzecz tworzenia korzystnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości start-upowej.
KD