IBM podczas TechConnect zaprezentował nowe rozwiązania z zakresu generatywnej AI

Materiał informacyjny IBM
W Warszawie odbyła się konferencja IBM TechConnect poświęcona m.in. nowościom z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji – IBM watsonx. Gospodarzem wydarzenia był Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę. Specjaliści IBM wspólnie z zaproszonymi gośćmi z różnych sektorów gospodarki zaprezentowali sposoby, dzięki którym firmy mogą w pełni wykorzystywać generatywną AI.

Wydarzenie IBM TechConnect skierowane było przede wszystkim do kadr informatycznych, kadr zarządzających, odpowiedzialnych za informatykę i rozwój technologii. Motywem przewodnim najnowszej odsłony imprezy był watsonx, czyli kompleksowe rozwiązanie generatywnej AI dla firm i instytucji.

Czym jest watsonx?

Jak wyjaśnia Marcin Gajdziński, watsonx jest platformą i produktem w jednym. Jest to przestrzeń integrująca, stanowiąca pewnego rodzaju studio deweloperskie. Wszystkie elementy rozwiązania pozwalają na przygotowanie, wdrożenie, uruchomienie i zarządzanie modelem AI.

Od danych watsonx.data, przez watsonx.AI, kończąc na watsonx governance - czyli całym zespole rozwiązań, które mają za zadanie monitorować i na bieżąco sprawdzać czy model, który został uruchomiony, jest poprawny. Mają one za zadanie sprawdzenie czy dane, które są wykorzystane, są zgodne i mamy do nich prawa, licencje oraz wreszcie, czy model AI nie przekłamuje informacji. Podkreślam tę kwestię ze względu na to, że w mojej ocenie watsonx.governance jest z punktu widzenia naszych odbiorców enterprise’owych najważniejszym elementem portfela IBM watsonx - mówi Marcin Gajdziński, Dyrektor

Generalny IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę.

Piotr Beńke, CTO IBM na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę tłumaczy, że IBM zdecydował się na wdrażanie watsonx ze względu na potrzebę zbudowania kompletnej platformy, która pozwoli na efektywne, szybkie wprowadzenie rozwiązań sztucznej inteligencji.
Dodatkowe funkcjonalności, które będą dostępne na platformie watsonx, będą realizowane poprzez nowe modele, udostępniane przez nas. Nowe, sprawdzone, zweryfikowane modele, będą podlegały bardzo dokładnemu sprawdzaniu z punktu widzenia pochodzenia danych, wykorzystywanych wcześniej do trenowania. Z drugiej strony będziemy rozbudowywali tę warstwę w obszarze szerokorozumianego zarządzania - governance. Będzie pojawiało się coraz więcej modeli, będzie coraz większe zainteresowanie wdrażaniem rozwiązań w środowiskach już produkcyjnych. Do tego potrzebne są mechanizmy, które będą wspierały monitorowanie zadań, które są realizowane przez sztuczną inteligencję - mówi Piotr Beńke, przybliżając plany IBM związane z AI, na najbliższą przyszłość.

Debata z udziałem gości

W debacie, oprócz wspomnianych Marcina Gajdzińskiego i Piotra Beńke, udział wzięli Tomasz Kostrząb, CTO Tuatara, profesor Cezary Orłowski z Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku oraz Mariusz Świątek, dyrektor działu IT, CIO w Santander Consumer Multirent Polska.

W trakcie spotkania, eksperci rozmawiali m.in. na temat wdrażania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję, w przestrzeni IT, w finansach, technologiach oraz wielu innych sektorach.

Na dzisiaj to, co obserwuję z poziomu IT, to fakt, że tak naprawdę dopiero startujemy. Pojawia się bardzo dużo nowych inicjatyw związanych z samym IT, samą sztuczną inteligencją. Szukamy obszarów, w których możemy to wykorzystać w biznesie i technologii. Istnieje duży potencjał na przyspieszenie obsługi klienta i rozwój całego sektora finansowego. Przyszłość wygląda bardzo obiecująco - komentował Dyrektor działu IT CIO w Santander Consumer Multirent Polska.

Podczas konferencji nie zabrakło pytań o to, czy sztuczna inteligencja może stanowić realne zagrożenie dla zasobów ludzkich.
Obecnie automatyzujemy bardzo wiele rzeczy, wiele procesów. Zmieniamy obiegi papierowe na cyfrowe. To już się dzieje od wielu lat i nie tracą tutaj ludzie pracy. Tak naprawdę wykonują oni zupełnie inne zadania, inne obowiązki. Myślę, że mają dużo ciekawsze zajęcia. Z punktu widzenia IT automatyzujemy wszystko, co jest możliwe. To jest ciągłe usprawnianie procesów i dostarczanie wartości dla naszej organizacji. To się przenosi na jakość danych, jakość obsługi klienta, na szybkość i na bezpieczeństwo - tłumaczy Mariusz Świątek.

od 16 lat

Raport IBM IBV: firmy uwolnią moc generatywnej AI dzięki inteligentnej automatyzacji

Z najnowszego raportu IBM "Seizing the AI and automation opportunity", będącego analizą 2000 wywiadów z kadrą kierowniczą z różnych branż wynika, że przedstawiciele kadry zarządzającej dostrzegają operacyjne, a ostatecznie również finansowe korzyści płynące z inteligentnej automatyzacji.

Według raportu, aż 92 procent menedżerów do 2026 roku spodziewa się digitalizacji procesów pracy w swojej organizacji i wykorzystania automatyzacji opartej na sztucznej inteligencji. Co więcej, 8 na 10 menadżerów uważa, że korzyści płynące z generatywnej AI są warte potencjalnego ryzyka.

W raporcie możemy przeczytać, że ankietowani dyrektorzy spodziewają się mniej więcej podwoić wzrost przychodów dzięki automatyzacji operacji, opartej na AI w ciągu najbliższych trzech lat. Jednocześnie 66 procent z nich twierdzi, że ich inicjatywy w zakresie transformacji cyfrowej nie odniosą sukcesu bez zintegrowanej strategii dotyczącej danych i sztucznej inteligencji.

Firmy o wysokim poziomie cyfryzacji mogą posiadać na tyle złożone systemy pracujące z olbrzymią ilością danych, że ich samodzielne monitorowanie przez specjalistów staje się praktycznie niemożliwe. Jest to jeden z obszarów, w którym automatyzacja staje się nie tylko ciekawym dodatkiem, ale wręcz koniecznością biznesową. Jak podkreślają eksperci IBM, odpowiednie narzędzie do automatyzacji może monitorować ogromne ilości informacji szybciej niż jakikolwiek ludzki mózg i ostrzegać o problemach w oparciu o wstępnie zdefiniowane reguły, dotyczące na przykład zużycia energii, pojemności pamięci masowej, kosztów i innych krytycznych czynników biznesowych.

Eksperci podkreślają, że generatywna AI nie tylko monitoruje, ale także identyfikuje i uczy się wzorców. Ostrzega również inżynierów o problemie, sporządza raporty na temat prawdopodobnych przyczyn i sugeruje rozwiązania - co najistotniejsze, wszystko to dzieje się jeszcze przed wystąpieniem problemu.

Jak wyjaśniają specjaliści, zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji w narzędziach do automatyzacji może być realizowane przez pracowników nietechnicznych, ponieważ mogą używać języka naturalnego do programowania tego, co chcą zautomatyzować. Powoduje to przełamanie bariery ograniczającej dostęp do tej technologii. Dlatego wielu liderów biznesu obecnie rozważa sposób, w jaki można wdrożyć technologię w miejscu pracy, aby wzmocnić kompetencje pracowników i odblokować ich produktywność.

Wyniki badania IBM Institute for Business Value pokazują, że ponad połowa ankietowanych menadżerów wysokiego szczebla (54 procent) twierdzi, że rozważa rolę automatyzacji i sztucznej inteligencji w opracowywaniu nowych sposobów pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu