Mieszkańcy regionów gonią cyfrowych Polaków. Koronawirus zwiększył rolę Internetu także tam gdzie był kłopot z dostępem do sieci

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Wiele osób, które dotychczas niewiele korzystały z internetu, sytuacja niejako zmusiła, by na szerszą skalę poznać możliwości cyfrowego świata. Jednak możemy spodziewać się, że pewne nawyki nabyte w tym czasie, będą kontynuowane także w przyszłości.
Wiele osób, które dotychczas niewiele korzystały z internetu, sytuacja niejako zmusiła, by na szerszą skalę poznać możliwości cyfrowego świata. Jednak możemy spodziewać się, że pewne nawyki nabyte w tym czasie, będą kontynuowane także w przyszłości. Przemysław Świderski / Polska Press
Do internetu zaglądają codziennie - przede wszystkim w domu. Wielu z nich w wirtualnym świecie spędza przynajmniej 6 godzin dziennie. Chętniej korzystają z bankowości elektronicznej, opłacają rachunki i robią zakupy online. Niemal dwa razy częściej załatwiają przez internet również sprawy urzędowe. Od niedawna także uczą się zdalnie, a wielu z nich kilka miesięcy temu pierwszy raz miało szansę przetestować model pracy „na odległość”.

W czasie wolnym lubią oglądać filmy na VOD, grać w gry online, rozmawiać i poznawać się przez komunikatory, a niektórzy w ten sposób również szukają miłości…. – tak wygląda internetowa codzienność mieszkańców czterech Regionów, którzy wzięli udział badaniu Nexery - hurtowego operatora telekomunikacyjnego.

Regiony Nexery coraz bardziej online
Coraz więcej czasu spędzamy w sieci i coraz więcej spraw załatwiamy online – takie wnioski płyną z tegorocznej edycji raportu #RegionyNexery2020, który powstał na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2020 r. wśród mieszkańców czterech Regionów Polski (Świętokrzyskiego, Łódzkiego, Kujaw z Pomorzem i Mazowszem oraz Warmii i Mazur).

Raport #RegionyNEXERY2020: E-codzienność w Regionach. Jak epidemia zmieniła nasze nawyki internetowe?

92 proc. mieszkańców serfuje w domu

Wiele obszarów na tym terenie dopiero od niedawna jest podłączonych do nowoczesnej sieci światłowodowej, a na niektórych terenach taka infrastruktura telekomunikacyjna dopiero powstaje. Wyniki badań przeprowadzonych przez GfK dla Nexery pokazały, że eksploatacja internetu i jego rola w codziennym życiu znacząco wzrosła w porównaniu do zeszłorocznej edycji badania. Już 92% mieszkańców korzysta z internetu w domu – to niemal o 5 p.p. więcej niż w czerwcu 2019 r.
Ponadto, niecałe 80% badanych przyznaje, że łączy się z wirtualnym światem również za pomocą telefonu komórkowego. 57% respondentów w sieci spędza więcej niż 3 godziny dziennie, co daje wzrost o 30 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. 28% online jest minimum 6 godzin na dzień.
Większość gospodarstw domowych (59%) deklaruje, że posiada stałe łącze internetowe – w przypadku co trzeciego z nich (31%) prędkość internetu wynosi od 20 Mb/s do 100 Mb/s, a przepustowość co piątego łącza (17%) ogranicza się do 20 Mb/s.

Kto czyta, nie błądzi - kliknij!

- W ostatnim czasie wzrosła świadomość ogromnej roli, jaką w naszym życiu pełni internet. Świadczy o tym nie tylko większa aktywność online, ale również wzmożona chęć podwyższenia prędkości internetu. W minionym roku mieszkańcy Regionów najczęściej wykorzystywali łącze internetowe o najniższej przepustowości – do 20 Mb/s. Z perspektywy czasu widzimy jednak, że coraz więcej osób decyduje się na szybszy internet. W wielu przypadkach, potrzeba zwiększenia przepustowości łącza to decyzja jeszcze sprzed okresu pandemii. Mieszkańcy już wtedy coraz bardziej doceniali możliwości, jakie otwiera przed nimi dostęp do cyfrowych rozwiązań i coraz bardziej potrzebowali szybkich i stabilnych łączy, będących w stanie sprostać oczekiwaniom. Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej upewniła ich w tym przeświadczeniu – mówi Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu firmy Nexera, która buduje i zarządza siecią szerokopasmową.

Mieszkańcy Regionów gonią cyfrowych Polaków

Rola internetu, jak również jego wykorzystanie w życiu codziennym systematycznie wzrasta w całym kraju - nie tylko w Regionach, choć na tych obszarach - ze względu na duży potencjał do rozwoju - te różnice są wyraźnie zauważalne.
Ogólnopolskie dane wskazują na to, że w Polsce sukcesywnie przybywa internautów - w styczniu 2020 r. było ich 30,6 mln – pokazuje raport #Digital2020 autorstwa WeAreSocial i HooteSuite. To o 2,3% więcej niż rok wcześniej.
Według tego samego badania, Polacy spędzają dziennie w internecie średnio 6 godzin i 26 minut, co oznacza 24 minutowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Ponad połowa mieszkańców Polski (56,5%) łączy się z siecią za pomocą telefonu komórkowego, a 42% wykorzystuje w tym celu komputer. Średnia prędkość stałego połączenia internetowego w polskich domach wynosi 85.5 Mb/s.

Coraz więcej spraw załatwiamy online

Realizacja codziennych spraw coraz częściej przenosi się do sieci.

W przypadku mieszkańców Regionów Nexery, największe wzrosty dotyczą spraw urzędowych – online załatwia je już ponad 70% badanych

.

Dla porównania, w 2019 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 41% ankietowanych. Na popularności zyskują również zakupy – przez internet zamawia je 93% respondentów z Regionów versus 72% w 2019 r. Rosnącym zainteresowaniem cieszy się także bankowość elektroniczna, w tym możliwość opłacania rachunków online – korzysta z nich odpowiednio 95% i 94% mieszkańców – średnio o 13 p.p. więcej niż w minionym roku – pokazują wyniki badania #RegionyNEXERY2020.

Bez internetu koronawirus jeszcze gorszy

- Czas realizacji naszego badania pokrył się z początkiem izolacji społecznej związanej z pandemią koronawirusa. Tak duże wykorzystanie internetu w codziennym życiu wynika m.in. z faktu, że dla wielu osób był to jedyny możliwy sposób realizacji obowiązków dnia codziennego. Dotyczy to również przejścia na pracę zdalną, czy naukę online – ponad połowa mieszkańców Regionów pod koniec marca deklarowała, że doświadczenia pracy zdalnej ma już za sobą. Dla porównania, w 2019 r. 71% stwierdziło, że nigdy nie miało okazji wykonywać obowiązków w takim trybie, a 20% nie znało nawet pojęcia „pracy zdalnej”. To pokazuje, w jak szybkim tempie zmienia się nasza rzeczywistość i jak błyskawicznie musimy na nią reagować, aby sprostać coraz to nowszym i bardziej wymagającym wyzwaniom, również w zakresie tworzenia i udostępniania mieszkańcom, firmom i instytucjom infrastruktury telekomunikacyjnej, która pozwoli bez zakłóceń korzystać z nowoczesnych usług i rozwiązań - mówi Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Komercyjnych z firmy Nexera.

Najnowsze - kliknij i przeczytaj!

#SiećWdomu i #BądźWszędzie – jak wyszło w praktyce?

Wiele ograniczeń spowodowanych pandemią sprawiło, że w Polsce w marcu i kwietniu 2020 r. wzrosło zainteresowanie rozrywką online. Podobnie sytuacja wyglądała w Regionach Nexery. Porównując tegoroczne i zeszłoroczne wyniki możemy dostrzec zwiększone zapotrzebowanie na prawie wszystkie formy rozrywki w internecie, a w szczególności oglądanie filmów.
Jak zapełniliśmy sobie czas przebywając w domu? 90% badanych korzystało z mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych. Ponad 80% oglądało filmy online (to o ponad 20 p.p. więcej niż rok temu). 6 na 10 mieszkańców słuchało muzyki online, 35% poświęcało wolny czas na gry online, a co trzeci nawiązywał nowe znajomości przez internet. Coraz więcej osób w sieci szukało także miłości - 10% badanych zadeklarowało, że korzysta z portali randkowych.

– Powodem tak dynamicznego wzrostu natężania aktywności na łączach jest w dużej mierze pandemia. Wiele osób, które dotychczas niewiele korzystały z internetu, sytuacja niejako zmusiła, by na szerszą skalę poznać możliwości cyfrowego świata. Jednak możemy spodziewać się, że pewne nawyki nabyte w tym czasie, będą kontynuowane także w przyszłości. Świadczy o tym chociażby fakt, że co piąty internauta (20%) przyznaje, że po zakończeniu epidemii nadal będzie częściej korzystać z serwisów streamingowych. – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacyjnych Nexery, pierwszego w Polsce wyłącznie hurtowego operatora telekomunikacyjnego o dużej skali.

– Zapewne większość mieszkańców przekonała się jak szybko, wygodnie i skutecznie można załatwić wiele spraw zdalnie i nie będzie chciało rezygnować z tych udogodnień. To oznacza, że zarówno mieszkańcy Regionów, jak i Polacy będą coraz bardziej otwarci na nowe, wirtualne doświadczenia, a ich kompetencje cyfrowe wzrosną. – dodaje Paweł Hordyński, Członek Zarządu ds. Finansowych z firmy Nexera.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Wysokie ceny gazu. Gazprom szantażuje Europę.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie