Dokument podpisali w imieniu resortu dyrektor Departamentu Innowacji Małgorzata Szczepańska, a ze strony Pesy prezes Tomasz Zaboklicki i wiceprezes Robert Świechowicz. W wydarzeniu uczestniczyła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Celem projektu, którego koszty szacowane są na 7,6 mln zł, z czego 1,7 mln zł to środki Programu Inteligentny Rozwój, jest stworzenie w siedzibie bydgoskiej firmy Innowacyjnego Centrum Badań i Rozwoju oraz nowocześnie wyposażonych laboratoriów: sterowania i uruchamiania pojazdów, systemów informacyjnych, wzornictwa przemysłowego, zabudowy urządzeń elektrycznych, napędów elektrycznych, układów pneumatycznych i klimatyzacji.
Newag wycofał odwołanie do przetargu, który wygrała Pesa. Dotyczył dostawy 13 Elfów
Badaniami i rozwojem w Pesie zajmowano się dotąd w kontenerach biurowych i okresowo przy zakładach produkcyjnych, a to ograniczało możliwości zespołu.
Pesa zapewnia, że ten projekt pozwoli znacząco rozwinąć tzw. działalność B+R (Badania i Rozwój) spółki, przyczyni się do tworzenia najnowocześniejszych pojazdów szynowych o funkcjonalnościach dotychczas niespotykanych na rynku.
Co istotne wszystkie planowane do wykorzystania metody badawcze, które pozwolą na opracowanie innowacyjnych rozwiązań dla elektrycznych zespołów trakcyjnych, będą mogły zostać zastosowane w przyszłych procesach badawczych stanowiąc podstawę dla opracowania rozwiązań dla nowych pojazdów, innych niż EZT (np. lokomotywa, tramwaj, LRV).
Tramwaj Pesy ruszył bez motorniczego [wideo]
Pesa chce kontynuować współpracę z Politechniką Warszawską (płatne staże w B+R) oraz z Uniwersytetem Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy, z którym firma związana jest wieloletnią umową.
Wiceminister Jadwiga Emilewicz powiedziała, że wzrost innowacyjności i konkurencyjności naszej gospodarki jest priorytetem. Dlatego tak ważna jest współpraca przedsiębiorców i naukowców, prowadząca do nowatorskich rozwiązań, które z sukcesem mogą być wprowadzane na rynek. Tylko w Programie Inteligentny Rozwój dotychczas podpisano 82 umowy w tym zakresie.
Prezes Tomasz Zaboklicki stwierdził, że ta umowa, a w ślad za nią wzrost potencjału innowacyjnego Pesy, to konkretny wyraz wsparcia państwa dla rodzimego przemysłu.
Arkadiusz Sobkowiak, dyrektor Działu Badań i Rozwoju Pesy wyliczył, że jeszcze osiem – dziewięć lat temu w tym dziale (już wtedy największym w branży w tej części Europy) pracowało ok. 70 inżynierów, potem 200, dziś 350. To konstruktorzy, technolodzy, designerzy pracujący nad bardzo szczegółowymi innowacyjnymi rozwiązaniami w pojazdach.
