Spis treści
Imponujący wzrost w przeładunkach kontenerów w Porcie Gdańsk
Na początku 2025 roku Port Gdańsk odnotował znaczący wzrost w przeładunkach kontenerów. Terminale kontenerowe obsłużyły ponad 624 tysiące TEU (to jednostka miary stosowana w transporcie kontenerowym), co oznacza 17-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Rozwój infrastruktury portowej odegrał tu kluczową rolę, umożliwiając lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dzięki temu Port Gdańsk stał się ważnym elementem w międzynarodowym łańcuchu dostaw. Dodatkowo, stale rosnąca liczba połączeń oraz nowe serwisy oceaniczne, obsługiwane przez największe kontenerowce świata, przyczyniły się do zwiększenia przepustowości portu.
– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu. Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Patrzymy pragmatycznie na kolejne miesiące i przygotowujemy się na dalszy rozwój – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, cytowana w komunikacie.
Przez Port Gdańsk przeszło 18,4 mln ton towarów w pierwszym kwartale 2025 roku
W pierwszym kwartale 2025 roku przez Port Gdańsk przeszło 18,4 miliona ton towarów. Pomimo globalnych zawirowań gospodarczych i niestabilności w transporcie międzynarodowym, jest to jedynie 2-procentowa korekta w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Na szczególną uwagę zasługuje wzrost liczby przeładunków rudy, który wyniósł aż 560 procent. Wzrost ten wiąże się m.in. z rosnącym importem rudy żelaza na potrzeby przemysłu stalowego w Polsce i krajach sąsiednich.
Znaczący wzrost odnotowano również w przypadku przeładunków drewna (z 7,6 tys. do 13,2 tys. ton). Surowiec, pochodzący głównie z Łotwy, jest wysyłany przez Port Gdańsk przede wszystkim do Skandynawii oraz Azji.
W porcie przeładowano o 14,8 proc. mniej węgla, spadki dotyczyły też paliw i zboża
Natomiast przeładowano mniej węgla - spadek o 14,8 proc. w stosunku do I kwartału roku ubiegłego. Spadki odnotowano również w przypadku paliw i zboża, odpowiednio o 7,5 i 21 proc.
Biznes
