Spis treści
Nowe nabrzeże już działa. Kluczowy etap zakończony
W piątek nastąpiło uruchomienie części terminalu i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu.
Projekt budowy terminalu T3 obejmował wiele skomplikowanych etapów, w tym utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego oraz budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Dodatkowo, stworzono 36-hektarowy plac kontenerowy, co znacząco zwiększyło zdolności przeładunkowe Baltic Hub o kolejne 1,5 mln TEU rocznie, do 4,5 mln TEU.
– To ogromna inwestycja o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki, strategiczny punkt w polskiej infrastrukturze – ważny nie tylko z punktu widzenia handlu, ale również bezpieczeństwa państwa. Operacje portu generują znaczące wpływy do budżetu państwa – co roku są to kilkadziesiąt miliardów złotych z tytułu ceł, VAT i akcyzy, a także dodatkowe dochody z podatków PIT i CIT – mówi prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Piotr Matczuk, w wywiadzie dla Strefabiznesu.pl.
160 tysięcy metrów sześciennych betonu. Tak powstaje serce T3
Budimex podkreślił, że cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali 1 i T2. W trakcie budowy terminalu T3 Baltic Hub zużyto imponujące ilości materiałów: ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku.
W ramach inwestycji zamówiono siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS, które dotarły na plac budowy z Chin, charakteryzują się wysokością sięgającą od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton.
Całkowita wartość T3 to około 2 miliardy złotych. W przedsięwzięciu bierze udział trzech inwestorów i myślę, że warto się chwilę zatrzymać przy strukturze udziałowej Baltic Hub, bo jest naprawdę interesująca.
Biznes

- PFR jako przedstawiciel strony polskiej posiada 30 proc. udziałów. Kolejne 30 proc. ma inwestor finansowy z Australii - fundusz IFM, a 40 proc., pozycję wiodącą jako inwestor strategiczny - PSA - operator portowy z Singapuru, który posiada w swoim portfolio ponad 70 terminali morskich, kolejowych i śródlądowych na całym świecie. (...) Taka struktura zapewnia przede wszystkim profesjonalne, komercyjne podejście do projektu – mamy tu bowiem podmiot, który realnie zna się na zarządzaniu portami, działa globalnie i ma ogromne doświadczenie. To uznany gracz, który – mówiąc potocznie – „zjadł zęby” na tego typu projektach - mówi Piotr Matczuk.
Baltic Hub: z małego portu do logistycznego giganta
Baltic Hub został uruchomiony w 2007 roku i od tego czasu odgrywa kluczową rolę w obsłudze kontenerów w regionie. W 2024 roku przeładowano tam 2 mln 242 tys. 401 TEU, co stanowi wzrost o 191 tys. 588 TEU w porównaniu do roku poprzedniego. TEU, czyli jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.
Inwestycję T3 wybudował Budimex, który działa jako generalny wykonawca w sektorach infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej oraz budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego. Inwestorem strategicznym Budimeksu jest hiszpańska firma Ferrovial.