Spis treści
Skarga na decyzję środowiskową ws. budowy portu kontenerowego
Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern złożyła skargę do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, co potwierdził Zarząd Morskiego Portu Szczecin – Świnoujście. ZMPSiŚ podkreśla, że dokumentacja dotycząca inwestycji została rzetelnie przygotowana i zweryfikowana, co umożliwiło wydanie decyzji środowiskowej w lutym bieżącego roku.
„W oparciu m.in. o tę decyzję ZMPSiŚ razem z inwestorami kontynuuje prace w ramach tej ważnej inwestycji. Restrykcyjne normy i najwyższe standardy, jakie musimy spełnić, by z sukcesem realizować takie przedsięwzięcia, sprawiają, że jesteśmy spokojni o przyszłość GTK w Świnoujściu” - przekazał PAP prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej. „Nie jesteśmy zaskoczeni tą skargą, spodziewaliśmy się” – dodał Siergiej.
Argumenty niemieckiej organizacji
Skarga złożona przez Lebensraum Vorpommern wpłynęła do GDOŚ 24 marca, a następnie została przekazana do WSA w Warszawie. Dokumentacja przygotowana przez niemiecką organizację liczy prawie sto stron i zawiera wniosek o wstrzymanie natychmiastowej wykonalności decyzji GDOŚ. Niemiecka organizacja podnosi, że postępowanie administracyjne prowadzone przez GDOŚ nie uwzględniało w wystarczającym stopniu oddziaływania inwestycji na środowisko po stronie niemieckiej.
Na stronie internetowej Lebensraum Vorpommern można przeczytać, że:
„Masowa industrializacja wód przybrzeżnych Uznam i Wolin prowadzi do katastrofy ekologicznej! Polski rząd jest w trakcie niszczenia chronionego przez przyrodę wybrzeża Morza Bałtyckiego Wolina - z dramatycznymi konsekwencjami dla Zatoki Zachodniopomorskiej i ludzi, którzy tu mieszkają i pracują.”
Kontrowersje i oczekiwania wobec prac w Świnoujściu
Na początku lutego wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka informował, że decyzja GDOŚ w sprawie terminala kontenerowego w Świnoujściu jest „ostateczna”. "Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową” – przekazał wtedy Marchewka. Przypomniał, że planowane zakończenie budowy to przełom 2028/2029.

Biznes
Lebensraum Vorpommern już wcześniej zaskarżyło decyzję środowiskową ws. terminala w Świnoujściu, argumentując, że polski organ nie uwzględnił wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza. ZMPSiŚ na wezwanie GDOŚ uzupełnił dokumentację, co pozwoliło na wydanie kolejnej decyzji środowiskowej w lutym 2025 roku.
Ekologiczne obawy i przyszłość inwestycji
Inwestycja budzi sprzeciw niemieckich samorządów oraz organizacji ekologicznych. Regionalne media w Meklemburgii – Pomorzu Przednim podkreślają, że społeczna inicjatywa jest wspierana przez gminę Heringsdorf, która formalnie nie może być stroną postępowania przed polskim sądem. Niemieckie media zaznaczają, że skarga Lebensraum Vorpommern jako główny argument podnosi niewystarczające uwzględnienie oddziaływania inwestycji na środowisko po stronie niemieckiej.
BLV alarmuje, że Bałtyk jest „jednym z najbardziej ruchliwych zbiorników wodnych na świecie”. Ocenia, że „żegluga jest wysoce szkodliwa dla środowiska i klimatu”, a „stan ekologiczny Morza Bałtyckiego jest zły”.
„Poważne awarie z udziałem tankowców, kontenerowców i platform wiertniczych w zatoce wytwarzających toksyczne kwaśne mieszaniny gazów i ropy zamieniłyby całą Zatokę Zachodniopomorską w kanał ściekowy” – ostrzega BLV.
Przyszłość portu kontenerowego
Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł i będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne wpływające na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii, a część morską zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie.
Jak zapewnia ZMPSiŚ, prace przygotowawcze do budowy trwają. Zostały już wykonane skany części lądowej i morskiej inwestycji. Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na budowę drogi technicznej, a także przygotowywane są dokumenty umożliwiające ogłoszenie przetargu na projekt budowy terminalu.
Źródło: PAP