https://strefabiznesu.pl
reklama

Upadek znanej szwedzkiej fabryki. Chińskie baterie są tańsze

Grzegorz Gajda
Opracowanie:
Scania wybrała chińskie baterie
Scania wybrała chińskie baterie JAKUB STEINBORN
Syndyk ogłasza koniec produkcji w fabryce Northvolt w Szwecji. 900 pracowników zakładu zostanie zwolnionych. Jedyny klient fabryki, Scania, zdecydowała się na współpracę z chińskim dostawcą baterii, firmą CATL, ze względu na korzystniejsze warunki finansowe.

Spis treści

Chińskie baterie są tańsze, taki jest koniec produkcji w Szwecji

Syndyk Mikael Kubu wyjaśnił w specjalnym oświadczeniu, że dotychczasowa produkcja ogniw bateryjnych była możliwa dzięki współpracy z jedynym klientem – firmą Scania, producentem ciężarówek. Jednak, jak donosi szwedzki nadawca publiczny SVT, Scania zdecydowała się na współpracę z chińskim dostawcą baterii, firmą CATL, ze względu na korzystniejsze warunki finansowe.

Ciekawostka: Scania to część światowego potentata

Scania, z siedzibą w Södertälje w Szwecji, specjalizuje się w produkcji ciężkich pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki i autobusy, oraz silników wysokoprężnych. Firma zatrudnia ponad 56 000 pracowników na całym świecie i posiada zakłady produkcyjne w Europie, Ameryce Południowej i Azji .

Co ciekawe, właścicielem firmy Scania AB jest niemiecki koncern Volkswagen AG czyli jeden z największych producentów pojazdów użytkowych na świecie.

Nie ma chętnych na kupno europejskiej fabryki

Syndyk podkreślił, że nie udało się znaleźć nowego nabywcy dla fabryki w Skelleftea. Zwrócił uwagę na ograniczoną liczbę potencjalnych inwestorów na świecie, którzy byliby zainteresowani tak dużymi projektami.

Taka działalność wymaga wsparcia ze strony państwa (szwedzkiego) lub UE, aby mogła się rozwijać – zaznaczył Kubu, cytowany przez Szwedzkie Radio.

Nie udało się uniezależnić od chińskich komponentów

Rząd Szwecji do tej pory nie zdecydował się na inwestowanie publicznych środków w ratowanie fabryki. Northvolt miał ambicje produkować baterie do samochodów, aby zmniejszyć zależność europejskiego przemysłu od chińskich komponentów. Jednak rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana, a w bateriach produkowanych w Szwecji nadal znajdowały się chińskie części.

W obliczu problemów finansowych i braku klientów, Northvolt złożył wniosek o upadłość. Jeszcze w 2024 roku firma zatrudniała kilka tysięcy osób, co pokazuje skalę trudności, z jakimi się borykała.

Przyszłość pracowników fabryki

Według SVT, na początku przyszłego tygodnia 900 pracowników fabryki w Skelleftea zostanie poinformowanych o kolejności zwolnień. Produkcja będzie stopniowo wygaszana, a całkowite zakończenie działalności planowane jest na koniec czerwca. W lipcu w fabryce pozostaną jedynie osoby odpowiedzialne za utrzymanie obiektu.

Wśród pracowników jest wielu imigrantów, którzy uzyskali pozwolenie na pobyt na podstawie umowy o pracę. Dla nich utrata pracy oznacza konieczność znalezienia nowego zatrudnienia w ciągu trzech miesięcy lub opuszczenie kraju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Unia Europejska może stracić cement. Branża bije na alarm

Unia Europejska może stracić cement. Branża bije na alarm

Biznes na odpadach rośnie. Dywidenda będzie wysoka

Biznes na odpadach rośnie. Dywidenda będzie wysoka

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu