Spis treści
Przyszłość modelu T03 w Europie
Stellantis nie ujawnił jeszcze, czy planuje przenieść produkcję modelu Leapmotor T03 do innej lokalizacji, ani jakie były dokładne przyczyny wstrzymania montażu w Polsce. Agencja Reutera, powołując się na źródła zaznajomione z sytuacją, informuje, że koncern nie zamierza w najbliższym czasie wznawiać produkcji tego małego modelu w Europie. Plany zakładają modernizację T03 do modeli serii A, które mają być produkowane poza Chinami od 2026 roku.
Warto przypomnieć, że w zeszłym roku Stellantis zrezygnował z planów budowy w Polsce drugiego modelu marki Leapmotor - elektrycznego crossovera B10. Decyzja ta była wynikiem zmieniającej się sytuacji na rynku oraz strategii chińskich producentów samochodów elektrycznych.
Chińskie inwestycje w Europie
Pod koniec października chińscy producenci samochodów elektrycznych otrzymali od rządu w Pekinie polecenie, aby wstrzymać swoje inwestycje w niektórych krajach europejskich. Informacje te zostały potwierdzone przez korespondencję przedstawiciela jednej z chińskich firm z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), do której dotarł portal money.pl.
Z korespondencji wynikało, że chińska firma Leapmotor zdecydowała się na wstrzymanie planowanych inwestycji w Polsce. Decyzja ta była związana z faktem, że Polska znalazła się wśród państw UE, które poparły nałożenie dodatkowych ceł na import samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach. Takie działania miały na celu ochronę europejskiego rynku motoryzacyjnego przed napływem tańszych chińskich pojazdów.
Kim jest Leapmotor?
Leapmotor to chiński producent samochodów, który w Europie działa w ramach joint-venture z koncernem Stellantis. W spółce Leapmotor International, Stellantis posiada 51% udziałów, podczas gdy Chińczycy mają pozostałe 49%. Partnerstwo to było możliwe dzięki zakupowi przez Stellantis 21% udziałów w chińskiej spółce-matce Leapmotor za kwotę 1,5 miliarda euro.
Stellantis wycofał się z chińskiego rynku w 2023 roku, sprzedając swoje trzy fabryki w Chengdu, Xiangyang i Wuhan. Europejski koncern działał w Chinach w ramach joint-venture z Dongfeng Motors, znanym jako Dongfeng Peugeot Citroën Automobile. CEO Stellantis, Carlos Tavares, zapowiedział tę decyzję rok wcześniej, co było częścią większej strategii koncernu.
Produkcja T03 w Tychach
Zakład koncernu Stellantis w Tychach został wybrany do produkcji modelu T03, co było możliwe dzięki konkurencyjnym kosztom produkcji w tej lokalizacji. Wcześniej w tym zakładzie produkowano m.in. Fiata 500. Pierwsze pilotażowe egzemplarze modelu T03 opuściły linię produkcyjną w czerwcu 2024 roku, a pełnoskalowa produkcja ruszyła 16 października, co zbiegło się z debiutem marki na paryskich targach motoryzacyjnych.
Decyzja o wstrzymaniu produkcji w Polsce jest kolejnym krokiem w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie europejskiego rynku motoryzacyjnego, w którym chińscy producenci odgrywają coraz większą rolę. Stellantis, jako jeden z kluczowych graczy na tym rynku, musi dostosowywać swoje strategie do nowych wyzwań i możliwości.
