Kolejowa inwestycja w Chorzowie. Alstom wyda 600 mln euro na nowoczesne pociągi

Eryk Kołodziejek
Opracowanie:
Alstom podkreśla, że to pierwszy kontrakt na dostawę nowych elektrycznych pociągów międzyregionalnych do Bułgarii od 20 lat, co czyni go wyjątkowym na tle dotychczasowych projektów.
Alstom podkreśla, że to pierwszy kontrakt na dostawę nowych elektrycznych pociągów międzyregionalnych do Bułgarii od 20 lat, co czyni go wyjątkowym na tle dotychczasowych projektów. Małgorzata Trzcionkowska
Alstom, znany koncern kolejowy, ogłosił podpisanie kontraktu na dostawę 35 elektrycznych pociągów międzyregionalnych dla Bułgarii. Wartość umowy wynosi 600 mln euro, a produkcja odbędzie się m.in. w polskim zakładzie w Chorzowie. To pierwszy taki kontrakt dla Bułgarii od dwóch dekad.

Spis treści

Produkcja w Chorzowie i Budziszynie

Alstom poinformował, że produkcja pociągów będzie miała miejsce w dwóch lokalizacjach: w Chorzowie oraz w niemieckim Budziszynie. W polskim zakładzie odbędzie się produkcja nadwozi, montaż sufitów oraz malowanie pociągów. To ważny krok dla polskiego przemysłu kolejowego, który zyskuje na znaczeniu w międzynarodowych projektach.

Współpraca z niemieckim zakładem w Budziszynie zapewni dodatkowe wsparcie produkcyjne, co pozwoli na terminową realizację zamówienia. Alstom podkreśla, że to pierwszy kontrakt na dostawę nowych elektrycznych pociągów międzyregionalnych do Bułgarii od 20 lat, co czyni go wyjątkowym na tle dotychczasowych projektów.

Partnerstwo i wartość kontraktu

Umowa została zawarta z konsorcjum BULEMU oraz Ministerstwem Transportu i Komunikacji Bułgarii. Alstom pełni rolę lidera konsorcjum, współpracując z lokalną firmą RVP Ilientsi, która będzie odpowiedzialna za utrzymanie taboru przez 15 lat. Łączna wartość kontraktu wynosi 720 mln euro, z czego 600 mln euro przypada na Alstom.

To partnerstwo ma na celu nie tylko dostarczenie nowoczesnych pociągów, ale także wsparcie lokalnej gospodarki poprzez długoterminowe usługi utrzymania. Współpraca z lokalnymi firmami jest kluczowym elementem strategii Alstom, który dąży do integracji z rynkami, na których działa.

Nowoczesne pociągi Coradia Stream

Pociągi Coradia Stream, które będą dostarczone do Bułgarii, są już znane w Europie. Produkowane w Chorzowie były wcześniej dostarczane do takich krajów jak Holandia, Włochy, Niemcy, Rumunia i Dania. W Bułgarii będą obsługiwać trasy regionalne i międzymiastowe, oferując podróże trwające około 4-5 godzin.

Minister transportu i komunikacji Bułgarii, Grozdan Karadżow, podkreślił, że kontrakt wpisuje się w rządową politykę rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego. Celem jest zwiększenie liczby pasażerów poprzez regularne połączenia o podwyższonej jakości i komforcie, przy jednoczesnym ograniczaniu emisji.

Techniczne innowacje i zgodność z normami

Elektryczne zespoły trakcyjne Coradia Stream składają się z sześciu wagonów, oferując ponad 320 miejsc siedzących. Są w pełni niskopodłogowe i mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Ich wnętrza oraz rozwiązania techniczne są dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów.

Pociągi te zostały zaprojektowane z myślą o europejskim rynku i wyposażone w system sterowania ruchem ERTMS poziomu 2. Spełniają europejskie normy (EN) oraz Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI), co pozwala na ich eksploatację w głównych systemach zasilania w Europie. Alstom dostarczył już ponad 4 tys. takich pociągów na całym świecie.

Alstom w Bułgarii

Alstom oferuje szeroką gamę produktów, w tym pociągi dużych prędkości, metra, jednoszynowe i tramwaje. Firma dostarcza także zintegrowane systemy, usługi, infrastrukturę, sygnalizację oraz rozwiązania z zakresu mobilności cyfrowej. W Bułgarii Alstom świadczy usługi utrzymania taboru kolejowego dla przewoźnika BDZ i realizuje projekty modernizacji infrastruktury, z których jeden został już ukończony.

Koncern Alstom to międzynarodowa firma specjalizująca się w sektorze transportu szynowego. Zajmuje się produkcją pociągów (w tym dużych prędkości, metra, tramwajów), systemów sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacji oraz usług związanych z utrzymaniem i modernizacją taboru. W Polsce działa jako Alstom Polska S.A., zatrudniając ponad 4 tys. osób i produkując m.in. składy metra i pociągi regionalne, często na eksport.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu