Spis treści
Projekt jest realizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus przez PKP Polskie Linie Kolejowe. We wtorek podpisano umowę z wybraną w przetargu firmą ZUE. Wartość całej inwestycji to 367 mln zł brutto.
W ramach przedsięwzięcia zmodernizowana zostanie linia kolejowa Łomża–Śniadowo–Łapy. Jej pełne ukończenie planowane jest na 2029 rok, ale już w przyszłym roku planowane jest uruchomienie pierwszych połączeń pasażerskich z Łomży.
Nowe przystanki i zelektryfikowana trasa
Jak poinformował minister Klimczak, w ramach projektu zostaną zrealizowane dwa kluczowe odcinki: linia nr 49 Łomża–Śniadowo oraz linia nr 36 Śniadowo–Łapy. Modernizacja obejmie również elektryfikację trasy, budowę nowych przystanków oraz odbudowę nieczynnej od lat stacji kolejowej w Łomży.
– To nie tylko projekt techniczny. To symbol, że można przywracać kolej także do mniejszych miast, i że są na to środki – podkreślił szef resortu infrastruktury.
Nowe połączenia do Białegostoku i Warszawy
Minister zapowiedział, że już w 2026 roku pociągi z Łomży będą kursować nie tylko do Białegostoku, ale także do Warszawy. – To będzie początek zupełnie nowego etapu w komunikacji regionu – powiedział Klimczak.
Dodał również, że linia Śniadowo–Łomża była długo oczekiwana przez mieszkańców i samorządowców, a jej rewitalizacja znacząco poprawi dostępność transportową regionu.
Dariusz Klimczak zwrócił uwagę na rosnące zainteresowanie koleją w Polsce.
– W ubiegłym roku z transportu kolejowego skorzystało ponad 407,5 tys. pasażerów. To znaczący wzrost w porównaniu z wcześniejszymi latami – zaznaczył.
Podkreślił również, że tylko w pierwszym kwartale 2025 roku PKP Intercity odnotowało 34-procentowy wzrost liczby pasażerów względem analogicznego okresu sprzed dwóch lat. – Kolej przeżywa dziś prawdziwy renesans – podsumował minister.
Biznes
