Spis treści
Realizacja projektu przewidziana jest na kilka lat – pierwsze pociągi pojawią się na torach na początku 2029 roku. Całość inwestycji wyniesie 156 mln zł i będzie sfinansowana z rządowego programu „Kolej Plus”, którego celem jest walka z wykluczeniem transportowym w mniejszych miejscowościach.
– Inwestując publiczne środki, dążymy do realnej poprawy dostępności komunikacyjnej. Dzięki tej modernizacji umożliwimy mieszkańcom powrót do podróży koleją i połączymy region z większymi ośrodkami – powiedział prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
Zakres prac i nowe przystanki
Prace modernizacyjne obejmą ponad 21 km jednotorowej linii. Pierwsze działania już rozpoczęły się na stacji w Gostyniu, gdzie trwa demontaż starej infrastruktury. W kolejnych etapach przebudowane zostaną perony, torowiska i przejazdy kolejowe.
Pasażerowie będą mogli korzystać z przystanków w pięciu miejscowościach: Gostyń, Gola, Hersztupowo, Krzemieniewo i Garzyn. Dodatkowo, dla zwiększenia bezpieczeństwa zmodernizowane zostaną 22 przejazdy kolejowo-drogowe.
Nowoczesna linia – szybciej i wygodniej
Po zakończeniu prac linia będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich napędzanych silnikami spalinowymi, które będą poruszać się z prędkością do 120 km/h. Składy towarowe będą mogły osiągać prędkość do 80 km/h.
Nowe połączenie otworzy mieszkańcom dostęp do Leszna i dalej do Poznania, co znacznie ułatwi codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnie.
„Kolej Plus” w Wielkopolsce
Gostyń–Kąkolewo to niejedyny projekt realizowany w województwie wielkopolskim w ramach „Kolei Plus”. Program obejmuje również rewitalizację tras: Międzychód–Szamotuły, Śrem–Czempiń oraz Czarnków–Rogoźno–Wągrowiec. Wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców poprzez zapewnienie dostępu do wygodnej i ekologicznej komunikacji publicznej.
Dzięki rozpoczętej właśnie modernizacji, kolej powoli wraca na mapę transportową południowej Wielkopolski – z korzyścią dla mieszkańców, środowiska i lokalnych gospodarek.
