Kontynuacja projektu Podłęże - Piekiełko. PKP podały harmonogram przetargów na budowę odcinków: Tymbark - Szczyrzyc oraz Tymbark - Limanowa

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Do końca roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłoszą przetargi na kwotę 17 mld zł na zadania realizowane w całej Polsce. W harmonogramie uwzględniono kontynuację budowy największego połączenia kolejowego w Małopolsce czyli linii Podłęże- Piekiełko. Na realizację czekają odcinki: Tymbark- Szczyrzyc, Tymbark-Limanowa oraz Podłęże - Gdów wraz z odcinkiem Podłęże Balachówka – Podłęże. Prace na każdym z nich wyceniono na ponad miliard złotych.

Zaawansowane prace na odcinkach Chabówka-Nowy Sącz

Inwestycja pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” składa się z dwóch części, kiedy obie zostaną połączone to ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem zostanie usprawniony. Dzięki jego realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.

– Podłęże-Piekiełko to inwestycja, na którą od lat czekali mieszkańcy południowej Małopolski. Realizacja tego projektu zwiększy konkurencyjność kolei i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu – mówi Piotr Wyborski, p.o. Prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach linii kolejowej 104 popularnie zwanej Chabówka-Nowy Sącz. Realizowane są na odcinkach bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa - bocznica Klęczany. Tam także powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Jego budowa rozpocznie się w 2025 roku i potrwa 10 miesięcy. Wydrąży go maszyna sprowadzona z Chin.

Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Nowa linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark. Ruszają przetargi

Drugą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej – czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104.

Budowa linii kolejowej została podzielona na części. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że do końca 2024 roku planują ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 17 mld zł, w tym są to odcinki bezpośrednio przylegających do modernizowanej linii 104. W trzecim kwartale tego roku ma zostać ogłoszone postępowanie na budowę odcinka Limanowa – Tymbark, wcześniej zapowiadano, że nastąpi to w marcu. Z kolei przetargów na odcinki: Tymbark-Limanowa oraz odcinka Podłęże - Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże należy spodziewać się w IV kwartale tego roku. Realizacja każdego z odcinków została wyceniona powyżej miliarda złotych. Inwestycja ma zapewnione finansowanie ze środków krajowych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu