Spis treści
Kolej coraz popularniejszym środkiem transportu
Polacy coraz chętniej korzystają z kolei. Jak podaje portal KolejowyPortal.pl, od stycznia do listopada 2024 r. pociągi pasażerskie przewiozły prawie 374,4 mln pasażerów – to o 31,3 mln więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, co oznacza wzrost o 9,1%. Najpopularniejszymi przewoźnikami w 2024 roku byli:
Polregio – obsłużył 24,89% wszystkich pasażerów,
PKP Intercity – 19,19%,
Koleje Mazowieckie – 15,85%.
Pociągi pasażerskie wykonały także więcej pasażerokilometrów w ciągu 11 miesięcy 2024 roku niż przez cały 2023 rok.
Podróże koleją stają się nie tylko bardziej komfortowe, ale również ekonomiczne i ekologiczne. Pociągi pozwalają ograniczyć emisję CO₂, a stały rozwój infrastruktury zwiększa ich dostępność. Na bieżąco informacje o zmianach, przetargach, remontach i innych inwestycjach możecie śledzić, obserwując aktywne profile PKP w mediach społecznościowych np. na platformie X (dawny Twitter): @PKP_SA.
Inwestycje infrastrukturalne: nowe trasy i modernizacje
W 2025 roku kontynuowane będą prace nad kluczowymi inwestycjami, w tym m.in.
Modernizacja odcinka Białystok – Ełk: część międzynarodowej trasy Rail Baltica, umożliwi pociągom osiąganie prędkości do 200 km/h, a kursy na trasie Warszawa – Białystok będą realizowane co 2 godziny.
Podłęże – Piekiełko: jeden z największych projektów kolejowych tego roku. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 12 mld zł. Przedsięwzięcie, współfinansowane z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego, obejmuje modernizację i elektryfikację trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja ma przyspieszyć ruch kolejowy między Krakowem, Zakopanem i Nowym Sączem.
Rozwój połączeń regionalnych: budowa linii Wieluń – Łódź oraz modernizacja trasy do Bełchatowa, która zyska nowe przystanki i elektryfikację.
Będzie to modernizacja do takiego standardu, jak dzisiaj możemy podróżować pomiędzy Białymstokiem a Warszawą. Będziemy również w ten sposób podróżować w kierunku Ełku, dalej na Litwę, na Mazury, nad morze - zapowiedział Michał Gil, wiceprezes PKP PLK.
Węzły kolejowe w Mysłowicach i Łodzi są przykładem inwestycji, które przynoszą korzyści zarówno lokalnym społecznościom, jak i podróżnym korzystającym z tych ważnych punktów przesiadkowych. W 2025 roku planowane są również remonty licznych stacji m.in. w Mysłowicach, w Suwałkach oraz rozważana jest elektryfikacja linii Sokółka – Suwałki.
Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudujemy perony i odnowimy przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł - poinformowały PKP PLK.
Jednym z przykładów inwestycji, które zmienią oblicze polskiej kolei, jest projekt modernizacji odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa oraz budowa nowego dwutorowego mostu kolejowego w Górze Kalwarii. Inwestycja o wartości 1,3 mld zł pozwoli na przywrócenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h oraz zwiększenie przepustowości linii towarowej, będącej obwodnicą Warszawy. Modernizacja obejmie także perony dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością i nowoczesne elementy informacji pasażerskiej.
Cały czas realizowane są działania w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Zaplanowano modernizację 214 przystanków kolejowych oraz budowę ponad 100 parkingów.
Na realizację tych działań przeznaczono łącznie 1 mld zł, z czego 88 mln zł trafi na nowe miejsca postojowe dla pasażerów. Program ma poprawić dostępność kolei w mniejszych miejscowościach, ułatwiając codzienne podróże mieszkańcom całego kraju.
„Dzięki tym inwestycjom kolej stanie się bardziej dostępna dla mieszkańców mniejszych miejscowości, zapewniając im lepszy dostęp do edukacji, pracy czy kultury” – zauważył przedstawiciel PKP PLK.
Linia Y: kolejowe serce projektu CPK
Na koniec wisienka na torcie, czyli kolejowa część projektu CPK, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego powstanie wzbudza silne emocje wśród Polaków. CPK to jeden z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w historii Polski, którego integralną częścią będzie budowa systemu kolei dużych prędkości.
Planowana linia Y, o długości 480 km, połączy Warszawę z Łodzią, a następnie rozgałęzi się do Poznania i Wrocławia. Ten system szybkich kolei umożliwi sprawne przemieszczanie się między najważniejszymi aglomeracjami w kraju, znacząco skracając czas podróży. Oprócz dalekobieżnych pociągów dużych prędkości linia będzie obsługiwać również szybkie połączenia regionalne, integrując mniejsze ośrodki miejskie z dużymi centrami.
Na ten komfort będziemy musieli jednak poczekać, bo chociaż część prac dotyczących CPK rozpoczyna się już niebawem, to zamknięcie projektu przewidziano na 2035 rok.
Do końca 2025 roku realizowane będą m.in. prace przygotowawcze, w tym nabywanie nieruchomości, opracowanie projektów budowlanych i uzgodnienia na odcinku Warszawa – Łódź. Koszt całego programu CPK został oszacowany na 131,7 mld zł.
Aplikacje PKP
Rozwój kolei to nie tylko infrastruktura i tabor, ale także cyfryzacja. Od lat pasażerowie mogą korzystać z udogodnień, jakie daje Konto Pasażera w PKP Intercity, czy popularna aplikacja Polregio oraz Portal Pasażera, który przeszedł modernizację w ostatnim roku.
Przykładem kolejnych innowacji w tym zakresie jest aplikacja mobilna Kolei Śląskich – Kaeśka, która ruszyła na początku stycznia i pozwala pasażerom kupować bilety tańsze o 30%. Aplikacja, dostępna na systemy Android i iOS, ułatwia planowanie podróży i zachęca do korzystania z kolei. Aplikacja czeka na opinie użytkowników.
Perspektywy rozwoju kolei w Polsce
Kolejne lata przyniosą kontynuację wielkich inwestycji na polskiej kolei. PKP PLK planuje modernizację łódzkich odcinków „Wiedenki” – jednej z najstarszych linii kolejowych w Polsce, łączącej Warszawę z Katowicami.
Ważnym elementem będzie również przebudowa fragmentu magistrali towarowej Śląsk – Bałtyk na północ od Zduńskiej Woli Karsznic. Dzięki tym działaniom kolej stanie się jeszcze szybsza, bezpieczniejsza i bardziej dostępna.
W lutym 2025 roku odbędzie się Forum Bezpieczeństwa Kolejowego w warszawskim Centrum Konferencyjnym ADN, gdzie eksperci omówią tematy takie jak interoperacyjność kolei, bezpieczeństwo systemów sterowania ruchem i sztuczna inteligencja w procesach inwestycyjnych.
