Spis treści
Jak poinformowała spółka, w ramach Lotniskowego PDN pozyskano niemal 1 890 działek o łącznej powierzchni przekraczającej 1 800 ha. W obszarze objętym decyzją lokalizacyjną dla lotniska oraz części zachodniego węzła kolejowego nabyto ponad 1 260 ha, co stanowi 49 proc. potrzebnego terenu.
Do udziału w PDN zgłoszono łącznie 88 proc. wymaganych gruntów (2 280 ha). Co istotne, aż 95 proc. właścicieli budynków znajdujących się w obszarze inwestycyjnym zadeklarowało udział w programie.
Coraz bliżej kompletności
CPK poinformowało również, że w granicach decyzji lokalizacyjnej podpisano już umowy notarialne dotyczące 66 proc. budynków. Biorąc pod uwagę trwające procedury i negocjacje, liczba ta ma wkrótce wzrosnąć do 75 proc.
W przypadku pozostałych nieruchomości nadal trwają rozmowy oraz ustalane są terminy finalizacji aktów notarialnych.
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć również w toku
Od jesieni 2024 roku prowadzony jest również Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN), który obejmuje nieruchomości na trasie projektowanej linii kolejowej nr 85: Warszawa – CPK – Łódź.
Dotychczas podpisano pierwsze umowy, w ramach których nabyto sześć zabudowanych nieruchomości. Kolejne ponad 70 domów zostało objętych protokołami uzgodnień – transakcje mają zostać sfinalizowane w najbliższych tygodniach.
Wysoki poziom zgłoszeń w ramach KPDN
Na pilotażowym odcinku linii kolejowej zgłoszono już 190 działek, co stanowi 95 proc. zakwalifikowanych nieruchomości. Dla 93 z nich (49 proc.) podpisano protokoły uzgodnień – obecnie trwają przygotowania do ich przejęcia.
CPK zapowiada, że kolejne etapy programu KPDN będą ogłaszane wraz z postępami inwestycji kolejowych w ramach całego Programu.
CPK – zintegrowany system transportowy Polski
Centralny Port Komunikacyjny to jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce, który ma połączyć transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Głównym elementem inwestycji będzie nowe lotnisko zlokalizowane 37 km na zachód od Warszawy, zaprojektowane na 34 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie działania, z możliwością dalszej rozbudowy.
Biznes

Integralną częścią przedsięwzięcia jest również budowa sieci Kolei Dużych Prędkości, mającej poprawić skomunikowanie głównych ośrodków w Polsce. Do 2032 roku koszt realizacji całego Programu CPK szacowany jest na 131,7 mld zł.