https://strefabiznesu.pl
reklama

Miasta szykują nowe regulacje dla kierowców. Starsze auta na celowniku

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Rada Miasta Krakowa nie zajmie się w środę (23 kwietnia) projektem uchwały o utworzeniu strefy czystego transportu. Jak poinformował Zarząd Transportu Publicznego (ZTP), dokument nie jest jeszcze gotowy i jego procedowanie przesunięto o kilka tygodni.
Rada Miasta Krakowa nie zajmie się w środę (23 kwietnia) projektem uchwały o utworzeniu strefy czystego transportu. Jak poinformował Zarząd Transportu Publicznego (ZTP), dokument nie jest jeszcze gotowy i jego procedowanie przesunięto o kilka tygodni. ANDRZEJ BANAS
Rada Miasta Krakowa nie zajmie się w środę (23 kwietnia) projektem uchwały o utworzeniu strefy czystego transportu. Jak poinformował Zarząd Transportu Publicznego, dokument nie jest jeszcze gotowy i jego procedowanie przesunięto o kilka tygodni. Opóźnienie wynika z trwającej weryfikacji zapisów na podstawie uwag zgłoszonych w konsultacjach społecznych. Wcześniej, w marcu, ZTP zapowiadał, że projekt zostanie przedstawiony radnym prawdopodobnie jeszcze w kwietniu. Teraz wiadomo już, że dokument nie trafi pod obrady przed zakończeniem analizy propozycji mieszkańców.

Spis treści

Konsultacje społeczne dotyczące kształtu strefy czystego transportu trwały od 29 listopada 2024 r. do 17 stycznia 2025 r. W ich trakcie wpłynęły dziesiątki tysięcy opinii, które ZTP przeanalizował i na ich podstawie opracował wstępne zasady funkcjonowania strefy.

Zgodnie z nową propozycją, strefa miałaby zacząć obowiązywać od 1 grudnia 2025 r. i obejmować większą część Krakowa – choć nie całe miasto, jak pierwotnie planowano.

Opłaty za wjazd dla pojazdów niespełniających norm

Ważną zmianą w projekcie jest propozycja umożliwienia wjazdu do strefy samochodom spoza Krakowa, które nie spełniają norm emisji – jednak za opłatą. Miałaby być ona pobierana za pośrednictwem specjalnej aplikacji.

Wstępnie zaproponowano stawki:

  • 2,50 zł za godzinę,

  • 20 zł za dzień (abonament dzienny),

  • 500 zł za miesiąc.

Opłaty te budzą sprzeciw sąsiednich gmin, które negatywnie oceniają pomysł płatnego wjazdu do Krakowa pojazdami niespełniającymi planowanych norm.

Ulgi dla mieszkańców Krakowa i łagodne wprowadzenie przepisów

Jak poinformował ZTP, zgodnie z decyzją prezydenta Krakowa, Aleksandra Miszalskiego, strefa czystego transportu nie obejmie pojazdów obecnie zarejestrowanych i użytkowanych przez mieszkańców Krakowa. Oznacza to, że właściciele starszych samochodów – w tym m.in. diesli – będą mogli nadal z nich korzystać bez ograniczeń, nawet po wejściu uchwały w życie.

Normy emisyjne będą obowiązywać wyłącznie pojazdy kupione po wejściu w życie przepisów. Proponowane kryteria techniczne dla pojazdów osobowych to:

  • benzyna/LPG – minimum rok produkcji 2005 lub norma Euro 4,

  • diesel – minimum rok produkcji 2014 lub norma Euro 6.

Strefa czystego transportu jeszcze bez terminu

Strefa czystego transportu w Krakowie nie wejdzie w życie, dopóki rada miasta nie przyjmie odpowiedniej uchwały większością głosów. ZTP podkreśla, że projekt jest nadal w opracowaniu i dopracowywany w odpowiedzi na zgłoszone postulaty społeczne.

Ostateczny kształt przepisów, ich zakres i termin wdrożenia pozostają na razie otwarte. Kolejne informacje dotyczące projektu mają zostać przedstawione w najbliższych tygodniach.

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu