Spis treści
Postępy w pozyskiwaniu gruntów
CPK poinformował, że w związku z decyzją lokalizacyjną dotyczącą lotniska oraz części zachodniej węzła kolejowego, udało się dotychczas pozyskać 1 283 hektary ziemi. To stanowi połowę całkowitej powierzchni objętej wnioskiem lokalizacyjnym, co jest istotnym osiągnięciem w kontekście realizacji tego ambitnego projektu.
W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zawarto już ponad 500 transakcji, które obejmują zakup ponad 1 900 działek. Łączna powierzchnia tych terenów przekracza 1 850 hektarów. Na terenach, które zostały już wykupione, prowadzone są prace rozbiórkowe budynków.
Atrakcyjne oferty dla mieszkańców
Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego, Filip Czernicki, podkreślił, że zespół pracowników spółki dokłada wszelkich starań, aby każdy zainteresowany mieszkaniec otrzymał atrakcyjną ofertę wykupu. Dzięki temu mogą oni skorzystać ze wszystkich bonusów oferowanych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
Równolegle do PDN, od jesieni 2024 roku, CPK nabywa nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Program ten obejmuje fragmenty kolejowego "Y", a dokładniej połączenie Warszawa – CPK – Łódź. Dotychczas zarejestrowano zgłoszenia dla 190 działek, co stanowi 95% wszystkich kwalifikujących się do udziału w programie.
Korzyści dla sprzedających
Właściciele, którzy decydują się na sprzedaż swoich działek i domów w ramach dobrowolnej procedury, mogą liczyć na gwarancję sprzedaży z uwzględnieniem bonusów. Oferowane są dodatkowe 40% wartości budynku oraz 20% wartości gruntu. Alternatywnie, możliwa jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, co oznacza, że spółka płaci za starsze budynki jak za nowe.
Mieszkańcy, którzy biorą udział w PDN, mogą również liczyć na pełne wsparcie w przeprowadzce, pokrycie kosztów obsługi prawnej transakcji oraz dostęp do konsultacji, kursów i szkoleń zawodowych.
Przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego
W ramach Programu CPK planowane jest stworzenie centralnego lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, a jego konstrukcja pozwala na elastyczną rozbudowę w przyszłości, zgodnie z prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z harmonogramem, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 roku ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w Polsce na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
