Spis treści
Zakres prac projektowych obejmie kluczowe elementy infrastruktury zaplecza operacyjnego przyszłego portu lotniczego, w tym centralny budynek administracji, bazę utrzymania budynków, obiekt dla służb meteorologicznych oraz centrum kontroli zagrożeń środowiskowych. Przewidziano również opracowanie planu zagospodarowania terenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Budynek administracyjny ma pełnić funkcję centralnego punktu zarządzania operacjami zaplecza technicznego CPK. Znajdzie się tam siedziba personelu operatora odpowiedzialnego za funkcjonowanie całego portu. W obiekcie przewidziano również powierzchnie przeznaczone dla partnerów zewnętrznych, co może wspierać przyszłą współpracę z firmami świadczącymi usługi na terenie lotniska.
Baza utrzymania dla całej infrastruktury technicznej
Drugim istotnym elementem inwestycji będzie baza utrzymania budynków, która stanie się zapleczem dla służb technicznych odpowiedzialnych za bieżącą eksploatację infrastruktury lotniskowej. Chodzi tu m.in. o obsługę systemów energetycznych, nawigacyjnych, wodno-kanalizacyjnych oraz instalacji HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja).
Obiekt ten będzie miał kluczowe znaczenie dla zapewnienia niezawodności działania wszystkich elementów infrastruktury, zarówno naziemnej, jak i technicznej.
Służby meteorologiczne i kontrola środowiskowa
W skład kompleksu wejdzie także budynek dedykowany zespołom zajmującym się meteorologią oraz monitorowaniem zagrożeń środowiskowych. Będą one odpowiedzialne za zbieranie danych dotyczących warunków atmosferycznych, obecności zwierząt w rejonie lotniska oraz ryzyka kolizji statków powietrznych z fauną.
W ramach tych działań planowane jest m.in. wykorzystanie specjalnie szkolonych ptaków drapieżnych, takich jak sokoły, do odstraszania dzikich zwierząt z obszaru operacyjnego lotniska.
Program CPK przewiduje budowę nowego, centralnego portu lotniczego pomiędzy Warszawą a Łodzią. Wraz z systemem Kolei Dużych Prędkości, inwestycja ma znacząco usprawnić transport pasażerski i towarowy w Polsce. W początkowej fazie port będzie przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy zgodnie z potrzebami rynku.
Koszt całkowity programu do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł. Inwestycja stanowi jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.
