https://strefabiznesu.pl
reklama

Ruszają przygotowania do budowy 146 km superszybkiej kolei

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała o ukończeniu kluczowego etapu przygotowań do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Sieradz–Kalisz–Pleszew–Poznań.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała o ukończeniu kluczowego etapu przygotowań do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Sieradz–Kalisz–Pleszew–Poznań. Jacek Zemła
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała o ukończeniu kluczowego etapu przygotowań do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Sieradz–Kalisz–Pleszew–Poznań. Zakończono prace nad koncepcją programowo-przestrzenną (KPP) dla tej linii, która stanowi jeden z filarów projektowanej magistrali "Y" – łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław.

Spis treści

Projekt budowlany do 2026 roku

Po zatwierdzeniu KPP rozpoczęły się przygotowania do opracowania szczegółowego projektu budowlanego. Jak zapowiada CPK, ten etap ma potrwać do trzeciego kwartału 2026 roku. Następnie, w czwartym kwartale tego samego roku, planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Po jego uzyskaniu, w pierwszym kwartale 2028 roku, ruszą prace budowlane. Ukończenie inwestycji i przekazanie linii do użytku planowane jest na koniec 2035 roku.

Nowy odcinek KDP nr 85 będzie miał 146 km długości i zostanie zaprojektowany z myślą o prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich wynoszącej 350 km/h. Dzięki temu znacząco skróci się czas podróży między stolicą a Poznaniem – do zaledwie 1 godziny i 38 minut.

Odcinek ten stanowi ważny fragment linii "Y", której łączna długość ma wynieść około 480 km. W ramach tego połączenia zintegrowane zostaną główne ośrodki miejskie w centralnej i zachodniej Polsce.

CPK – nie tylko kolej, ale i nowy port lotniczy

Budowa poznańskiej odnogi KDP to element szerszego planu inwestycyjnego realizowanego przez CPK. W jego ramach powstanie także nowe lotnisko – Centralny Port Komunikacyjny – zlokalizowane między Warszawą a Łodzią. Terminal, w pierwszym etapie działalności, ma obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy w miarę rozwoju rynku.

Zgodnie z harmonogramem, budowa portu lotniczego ma ruszyć w 2026 roku. Na rok 2031 zaplanowano uzyskanie niezbędnych certyfikacji, a w 2032 roku – uruchomienie lotniska wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź.

Łączny koszt realizacji całego projektu CPK do 2032 roku szacowany jest na 131,7 miliarda złotych. Inwestycja obejmuje zarówno infrastrukturę lotniskową, jak i kolejową, a także rozbudowaną sieć połączeń transportowych integrujących różne regiony Polski.

Źródło: PAP

Biznes

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szokujące deklaracje. 90 proc. specjalistów i menedżerów chce rewolucji

Szokujące deklaracje. 90 proc. specjalistów i menedżerów chce rewolucji

Ceny paliw na stacjach od poniedziałku. Względna stabilizacja

Ceny paliw na stacjach od poniedziałku. Względna stabilizacja

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu