Miliardy na tory? Dolny Śląsk stawia na kolej i skraca czas podróży

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
PAP/Maciej Kulczyński
Dolny Śląsk przygotowuje się na istotne zmiany w infrastrukturze kolejowej, które mają znacząco skrócić czas podróży. W ciągu ostatnich 15 lat region ten odnotował największy w Polsce wzrost liczby pasażerów, sięgający aż 200%. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zapowiedział ambitne plany inwestycyjne, które mają wesprzeć dalszy rozwój kolei w regionie.

Spis treści

Dynamiczny wzrost liczby pasażerów

Podczas konferencji prasowej we Wrocławiu, wiceminister Piotr Malepszak zwrócił uwagę na imponujący wzrost liczby pasażerów korzystających z kolei na Dolnym Śląsku. W skali całego kraju wzrost ten wyniósł średnio 60%, jednak w tym regionie osiągnął aż 200%. Tak dynamiczny rozwój wymaga dalszych inwestycji i wsparcia, aby utrzymać i poprawić jakość usług kolejowych.

Piotr Malepszak podkreślił, że kluczowe znaczenie mają działania związane z rozwojem infrastruktury, które są w gestii Ministerstwa Infrastruktury. W najbliższych latach planowane są intensywne prace mające na celu poprawę stanu infrastruktury kolejowej, co ma bezpośrednio przełożyć się na skrócenie czasu przejazdów dla pasażerów.

Skrócenie czasu przejazdów

Jednym z pierwszych efektów planowanych inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu z Legnicy do Świdnicy do 60 minut, co ma nastąpić już w grudniu bieżącego roku. Podobne zmiany czekają trasę z Wrocławia przez Kłodzko do Kudowy Zdroju, gdzie czas podróży skróci się do godziny i 45 minut, co oznacza ponad godzinę mniej niż dotychczas.

Wiceminister Malepszak zapowiedział także prace związane z Krajowym Planem Odbudowy (KPO), które rozpoczną się w tym roku na linii Nadodrzanka i będą kontynuowane w przyszłym roku. Celem jest osiągnięcie czasu przejazdu 153 kilometrów z Wrocławia do Legnicy w 90 minut, co byłoby bezprecedensowym wynikiem w tej relacji.

Rozwój wrocławskiego węzła kolejowego

Wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy i modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego. Jest to kluczowy element infrastruktury, który ma znaczenie zarówno dla północno-zachodniej Polski, jak i dla regionów południowych, takich jak Górny Śląsk i Opole.

Michał Jaros podkreślił, że bez odpowiednich inwestycji węzeł ten może stać się wąskim gardłem, podobnie jak zakorkowane ulice w miastach. W maju resort infrastruktury planuje przedstawić szczegóły dotyczące modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego, które obejmą trzy kluczowe elementy.

Plany na przyszłość

Pierwszym z elementów modernizacji będzie wjazd od Siechnic przez Brochów do Dworca Głównego we Wrocławiu, z uwzględnieniem wspólnych uzgodnień z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) i PKP PLK dla szybkiej kolei. Drugim elementem jest towarowa obwodnica Wrocławia, która zostanie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich, z dodatkowym elementem łącznicy w okolicach Tarnogaja.

Trzeci element modernizacji obejmuje budowę czwartego toru na estakadzie Grabiszyńskiej, na odcinku od Wrocławia Głównego do Grabiszyna. Michał Jaros podkreślił, że wrocławski węzeł kolejowy jest priorytetem i że istnieje już konkretny plan na jego rozwój, który zostanie oficjalnie przedstawiony w najbliższym czasie.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu