Lider zeroemisyjnego transportu inwestuje. Nowa umowa na autobusy wodorowe

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
20 nowych autobusów wodorowych zasili w ciągu roku flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.
20 nowych autobusów wodorowych zasili w ciągu roku flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. FOT. MALGORZATA GENCA / POLSKA PRESS
Flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie wzbogaci się w ciągu roku o 20 nowych autobusów napędzanych wodorem. We wtorek podpisano umowę z firmą Arthur Bus na dostawę pojazdów, których zakup, wart blisko 64 mln zł, został sfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Spis treści

Lublin liderem w zeroemisyjnym transporcie

Prezydent Lublina, Krzysztof Żuk, podkreślił, że miasto jest w czołówce polskich miast pod względem zeroemisyjnego transportu miejskiego.

Jesteśmy też jednym z tych miast, które w największym stopniu potrafiło wykorzystać taką ilość środków europejskich na modernizację transportu publicznego – mówił Krzysztof Żuk podczas konferencji.

Nowe autobusy to tylko część większej strategii rozwoju.

Prezydent zaznaczył, że trwają rozmowy z rządem na temat dotacji dla zielonego wodoru.

– To nie jest kwestia tylko polskiego rządu. Niezależnie od kupna i funkcjonowania tych autobusów komunikacji zbiorowej, to na koszty eksploatacyjne znaczący wpływ będzie miała cena wodoru – dodał prezydent.

Plany na przyszłość i infrastruktura wodorowa

Tomasz Fulara, zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju, przypomniał, że Lublin dysponuje ogólnodostępną stacją wodorową, z której mogą korzystać także mieszkańcy. Miasto rozważa również produkcję wodoru we współpracy z uczelniami i miejskimi spółkami.

Myślę, że to perspektywa od roku do pięciu lat – zapowiedział Tomasz Fulara.

Nowe autobusy będą niskopodłogowe i dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, jak poinformował prezes MPK Lublin, Bogdan Kołciuk. Pojazdy o długości 12 metrów pomieszczą 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, porty USB oraz system do zliczania pasażerów. Po pełnym tankowaniu wodoru, autobusy będą mogły przejechać co najmniej 300 km.

Proces przetargowy i finansowanie

Przetarg na zakup autobusów wodorowych został ogłoszony przez MPK w czerwcu ubiegłego roku. Spośród trzech ofert, najkorzystniejszą złożyła firma Arthur Bus, proponując dostawę pojazdów za około 63,9 mln zł.

Cała inwestycja została w pełni sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obecnie po ulicach Lublina jeżdżą już cztery autobusy wodorowe: jeden Solaris Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin oraz trzy pojazdy marki Arthur, które nabyło Miasto Świdnik. Obsługują one linie nr 5, 35 i 55.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu