Rybnik inwestuje w przyszłość: nowe autobusy wodorowe na horyzoncie

Eryk Kołodziejek
Autobusy napędzane wodorem możemy zobaczyć na ulicach coraz to większej ilości miast.
Autobusy napędzane wodorem możemy zobaczyć na ulicach coraz to większej ilości miast. ANDRZEJ BANAS
W drugim kwartale 2026 r. na ulicach Rybnika pojawi się 14 nowych autobusów z napędem wodorowym. Zakup ten będzie możliwy dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 59 milionów złotych, jak poinformowały lokalne władze.

Kolejny krok w stronę ekologii

Rybnik kontynuuje swoją ekologiczną transformację, inwestując w nowoczesne rozwiązania transportowe. Już od roku mieszkańcy miasta korzystają z 20 wodorowych autobusów, które stały się integralną częścią miejskiego krajobrazu. Nowa inwestycja, obejmująca zakup kolejnych 14 pojazdów, jest możliwa dzięki umowie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Urząd Miasta Rybnika ogłosił, że całkowita wartość projektu wynosi 59 milionów złotych, z czego dofinansowanie pokrywa 100% wartości netto, czyli 47,9 miliona złotych. W ramach tej inicjatywy miasto nabędzie 11 autobusów o długości 12 metrów oraz 3 autobusy 18-metrowe. Projekt ten jest częścią szerszego programu „Zakup taboru zeroemisyjnego w Rybniku”, który wspierany jest przez Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Transformacja Rybnika

Inwestycje w transport wodorowy to nie tylko krok w stronę nowoczesności, ale także element szerszej strategii przekształcania Rybnickiego Okręgu Węglowego w "Rybnicki Okręg Wodorowy". Od marca 2023 roku, kiedy to podpisano umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., Rybnik konsekwentnie rozwija swoją flotę wodorową.

Obecne autobusy, które kursują po mieście, są wyposażone w nowoczesne systemy klimatyzacji oraz ogrzewania wodnego, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia napędu lub pompy ciepła. Ich zasięg na jednym tankowaniu wynosi około 300 kilometrów, co czyni je efektywnym środkiem transportu miejskiego.

Wsparcie finansowe i rozwój infrastruktury

Poprzedni zakup autobusów wodorowych został zrealizowany dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW w wysokości 45,5 miliona złotych. Było to jedno z najwyższych dofinansowań w Polsce, a drugie w województwie śląskim, przyznane w ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Dzięki temu wsparciu pokryto 60% kosztów zakupu pojazdów.

Rybnik nie tylko inwestuje w samą flotę, ale także w infrastrukturę niezbędną do jej funkcjonowania. Ponad rok temu, w pobliżu dworca komunikacji miejskiej, otwarto drugą w Polsce komercyjną stację tankowania wodoru, dostępną zarówno dla samochodów osobowych, jak i autobusów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podąża za trendem

Nie tylko Rybnik stawia na transport wodorowy. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia również inwestuje w tę technologię. W poniedziałek ogłoszono rozstrzygnięcie przetargu na zakup ośmiu 12-metrowych autobusów wodorowych od spółki PAK-PCE. Będą to pierwsze takie pojazdy w GZM, z czego pięć trafi do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach, a trzy do PKM w Katowicach. Dofinansowanie z NFOŚiGW pokryje 95% kosztów zakupu.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu