Kompleksowe podejście do elektromobilności
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kładzie duży nacisk na rozwój elektromobilności w Polsce. Wiceminister klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta, podkreśla znaczenie tego podejścia dla jakości powietrza i konkurencyjności polskich przewoźników.
– Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów – powiedział Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
Dzięki wsparciu z Funduszu Modernizacyjnego, Polska ma szansę na znaczne przyspieszenie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Programy te mają na celu nie tylko poprawę jakości powietrza, ale także wsparcie polskich przedsiębiorców w dostosowaniu się do nowych wymogów związanych z elektromobilnością.
Program Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych
Pierwszy z programów, Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, ma na celu wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej. Program ten jest kluczowy dla zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2.
Budżet programu wynosi 2 mld zł, a w pierwszym naborze przewidziano 1 mld zł. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, a beneficjentami mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.
Wsparcie budowy stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Drugi program, Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego, koncentruje się na rozwoju infrastruktury dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Program ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na stacje ładowania wzdłuż tras sieci bazowej TEN-T oraz w centrach logistycznych.
Budżet programu wynosi 2 mld zł, a budżet naboru to 1 mld zł. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, a przy projektach project finance – do 85 proc. O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, a wsparcie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej.
Podsumowanie programu NaszEauto
Program NaszEauto, który został otwarty 3 lutego 2025 roku, jest kolejnym krokiem w popularyzacji elektromobilności w Polsce. Program ten oferuje dotacje na zakup lub leasing nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Z budżetem wynoszącym 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy, program cieszy się dużym zainteresowaniem. Do 10 marca złożono 1326 wniosków na kwotę 38,9 mln zł, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tą formą transportu.
Przyszłość elektromobilności w Polsce
Dzięki nowym programom NFOŚiGW, Polska ma szansę stać się liderem w dziedzinie elektromobilności w Europie. Inwestycje w infrastrukturę ładowania oraz wsparcie dla zakupu pojazdów zeroemisyjnych są kluczowe dla osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska i poprawą jakości powietrza.
– Trzy duże programy z obszaru elektromobilności, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną powietrza i pomóc we wdrażaniu rozporządzenia AFIR – rozwoju infrastruktury alternatywnej. Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Dzięki kompleksowemu podejściu do elektromobilności, Polska może nie tylko poprawić jakość powietrza, ale także zwiększyć konkurencyjność swoich przedsiębiorstw na rynku europejskim.
źródło: PAP
