Spis treści
Bariery dla elektromobilności
Eksperci zauważają, że mimo rosnącego zainteresowania napędami hybrydowymi, elektromobilność w Polsce napotyka istotne bariery.
– Widzimy, że Polacy stopniowo zaczynają preferować samochody z napędem zasilanym przynajmniej w części elektrycznie. Jednocześnie utrzymujące się wysokie koszty życia, zmiany w programie dopłat do elektryków oraz powszechne przekonanie o ograniczonej dostępności infrastruktury do ładowania utrudniają dalszy rozwój elektromobilności. Widać to szczególnie w segmencie samochodów w pełni elektrycznych, których popularność pozostaje niewielka. Nie bez znaczenia jest także rosnąca oferta przystępnych cenowo pojazdów spalinowych produkowanych w Chinach. Kluczowe jest więc zwiększenie zarówno inwestycji, jak i świadomości dotyczącej infrastruktury ładowania oraz stworzenie atrakcyjnych mechanizmów wsparcia dla użytkowników aut. Jest to tym bardziej istotne, jeśli uwzględni się obowiązki w zakresie rozwoju transportu niskoemisyjnego wynikające z przepisów unijnych – skomentował dyrektor w zespole Clients & Industries, lider sektora automotive w Deloitte Bartek Swatko.
Powody wyboru aut elektrycznych
Choć samochody elektryczne nadal pozostają niszowym wyborem, to osoby decydujące się na ich zakup kierują się kilkoma kluczowymi czynnikami. Głównym powodem jest oczekiwana oszczędność na paliwie – wskazało na to 49% respondentów. Kolejne 48% liczy na niższe koszty utrzymania, a 45% badanych podkreśla troskę o środowisko naturalne jako główny motywator.
Jednak obawy związane z elektromobilnością są nadal duże. Najczęściej wskazywaną przeszkodą jest zasięg auta elektrycznego – obawia się go 50% respondentów. Kolejne 41% zwraca uwagę na długi czas ładowania pojazdu, a 44% na wysoką cenę samochodów elektrycznych.
Zmiana marek i budżet na nowe auto
Polacy coraz chętniej zmieniają marki swoich samochodów – 58% badanych potwierdziło, że ich poprzedni pojazd był innej marki niż obecny. Może to sugerować większą otwartość na nowe opcje rynkowe oraz silniejsze przywiązanie do ceny, bezpieczeństwa i wyposażenia niż do samej marki.
Co trzeci respondent deklaruje, że na zakup auta przeznaczy maksymalnie 50 tys. zł. Ponad połowa badanych planuje zakup nowego lub prawie nowego pojazdu, czyli takiego, który ma do czterech lat.
Prywatny samochód kontra alternatywne formy mobilności
Posiadanie własnego samochodu pozostaje istotne dla wielu Polaków. 30% ankietowanych stwierdziło, że jest to dla nich niezbędne do zaspokojenia codziennych potrzeb transportowych. Z drugiej strony, jedna trzecia badanych nie wyklucza korzystania z alternatywnych form mobilności, takich jak współdzielenie pojazdów.
Taki sam odsetek badanych rozważa całkowitą rezygnację z posiadania auta na rzecz modelu mobilności jako usługi (MaaS). Jednak głównymi przeszkodami w popularyzacji tego rozwiązania są przyzwyczajenia, brak odpowiednich alternatyw dla własności pojazdu oraz koszty korzystania z MaaS.