Spis treści
Rozwój floty elektrycznej w Polsce
Zgodnie z danymi z Licznika Elektromobilności, stworzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), na koniec kwietnia 2025 roku po polskich drogach poruszało się 164 074 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich, flota w pełni elektrycznych aut osobowych (BEV) liczyła 81 997 sztuk, natomiast liczba hybryd typu plug-in (PHEV) wynosiła 82 077 sztuk.
Dodatkowo, na polskich drogach znajdowało się 8 851 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym. Autorzy raportu zauważyli również, że stale rośnie liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec kwietnia wynosiła 24 605 sztuk. Równocześnie, liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wzrosła do 1 071 602 sztuk. Warto również wspomnieć, że park autobusów zeroemisyjnych w Polsce zwiększył się do 1543 sztuk, z czego 1450 to pojazdy całkowicie elektryczne, a 93 to autobusy wodorowe.
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych
Równolegle z rozwojem floty pojazdów elektrycznych, rozwija się także infrastruktura ładowania. Na koniec kwietnia 2025 roku w Polsce działało 9 524 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Z tych punktów, 32 procent stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 68 procent to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Wpływ dopłat na rynek samochodów elektrycznych
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w swoim oświadczeniu podkreślił, że pierwsze cztery miesiące roku pokazały, jak istotne są dopłaty dla wzrostu popytu na nowe samochody elektryczne.
Uruchomienie programu NaszEauto, mimo że dotyczy tylko osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, spowodowało, że wyniki rejestracji są znacznie lepsze niż w poprzednich miesiącach - wskazał.
Faryś przytoczył również przykład Danii, gdzie rząd zwolnił nabywców pojazdów elektrycznych z bardzo wysokiego podatku, co doprowadziło do natychmiastowego wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych.
Oba przykłady pokazują, że niezbędne jest wsparcie przez rządy zakupów pojazdów zeroemisyjnych - dodał.
Przyszłość programu NaszEauto
Prezes PZPM wyraził nadzieję, że w połowie roku program NaszEauto zostanie zweryfikowany i rozszerzony o nabywców samochodów dostawczych oraz firmy. Taka zmiana mogłaby przyczynić się do dalszego wzrostu liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce, co jest kluczowe dla rozwoju zrównoważonego transportu.
