Elektryki w ogniu krytyki. Kraj rozważa zakaz po wielkiej tragedii

Maciej Badowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W ostatnich latach wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach budzi wiele emocji, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa pożarowego. W kwietniu przy takim pożarze zginęło w Hiszpanii dwóch strażaków. Jak przekazał nam kpt. Marcin Klecz z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, do 24 kwietnia tego roku doszło do pożaru 12 pojazdów elektrycznych. W dobie dynamicznego rozwoju elektromobilności, coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące bezpieczeństwa i regulacji związanych z parkowaniem samochodów elektrycznych w garażach podziemnych.

Spis treści

Statystyki pożarów pojazdów elektrycznych

Jak podaje „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting, w pierwszym kwartale 2025 roku w Polsce odnotowano 11 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych, 31 hybryd oraz aż 2182 pojazdów spalinowych.

KapitanMarcin Klecz, starszy specjalistaz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej przekazał portalowi strefabiznesu.pl, że do 24 kwietnia 2025 roku pojazdy elektryczne odpowiadały za 12 pożarów, a auta hybrydowe za 31. Dla porównania w zeszłym roku stwierdzono 30 pożarów samochodów elektrycznych oraz 80 aut hybrydowych. W 2023 roku były to 23 pożary samochodów elektrycznych i 50 hybrydowych.

Wracając do wspomnianego raportu, jego autorzy podają, że wskaźnik pożarów dla pojazdów całkowicie elektrycznych wyniósł 0,126 na 1000 zarejestrowanych sztuk, podczas gdy w przypadku samochodów spalinowych osiągnął poziom 0,106.

– Warto podkreślić, że tylko niespełna 1/3 pożarów BEV miała związek z potwierdzoną awarią techniczną. Większość przypadków (55 proc.) została zakwalifikowana jako „inne lub nieznane”, co oznacza brak dowodów na usterki układu napędowego – mogą to być zdarzenia losowe, akty wandalizmu, błędy eksploatacyjne lub kolizje drogowe. To pokazuje, że mity o „samozapalających się bateriach” nie mają oparcia w danych – skomentował Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

Czas trwania interwencji straży pożarnej

W raporcie podano, iż średni czas trwania interwencji straży pożarnej przy pożarach BEVwynosi 2 godziny i 39 minut, w porównaniu z 1 godziną i 5 minutami w przypadku pożarów pojazdów spalinowych. Różnica ta nie wynika z większej intensywności pożarów „elektryków”, ale z procedur bezpieczeństwa. Strażacy podejmują dodatkowe działania zapobiegawcze, by uniknąć ponownego zapłonu modułów bateryjnych, nawet jeśli ogień już został opanowany.

– Pożary aut (w tym najbardziej tych o napędzie elektrycznym) niezmiennie budzą negatywne opinie – szczególnie w przestrzeni medialnej. Ciągle powtarzane są również nieprawdziwe informacje na temat powstawania i przebiegu tych pożarów – komentuje st. bryg. TomaszJonio z Komendy Głównej PSP.

– Państwowa Straż Pożarna jest przygotowana i posiada sprzęt do radzenia sobie z pożarami samochodów (również BEV) ale i ciągle analizowana jest ta tematyka i poszukiwane są nowoczesne rozwiązania i sprzęt, które mogłyby poprawić jakoś, szybkość i bezpieczeństwo prowadzonych działań – dodaje.

Czy zakaz parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych jest możliwy?

Jak komentuje dla Strefy Biznesu Piotr Szczegielniak z CBRE obecnie nie ma przepisów zakazujących parkowania czy ładowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych. Warunki techniczne każdorazowo określa projektant podczas opracowywania ekspertyzy, m.in. w oparciu o wytyczne CNBOP oraz opinie rzeczoznawców.

– Jednak ze względu na rosnącą liczbę takich pojazdów oraz ryzyka związane z ich akumulatorami (m.in. trudność gaszenia pożaru, toksyczność dymu, ryzyko porażenia prądem ekip gaśniczych), nie można wykluczyć wprowadzenia takich regulacji w przyszłości w przypadku nieprzystosowanych garaży – wskazuje.

Dodatkowo, w związku z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych, od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązuje wymóg instalacji punktów ładowania w budynkach niemieszkalnych — zarówno nowych, remontowanych, jak i istniejących, z pewnymi wyjątkami dla MŚP. Instalacje te muszą być poprzedzone ekspertyzą określającą m.in. możliwości techniczne, przyłączeniowe oraz wymogi przeciwpożarowe.

– Wśród potencjalnych rozwiązań znajdują się m.in. automatyczna detekcja pożaru, ściany oddzielenia ogniowego i samoczynne instalacje gaśnicze w obrębie takich miejsc – podaje Szczegielniak.

Jednocześnie podkreśla, że wprowadzenie obowiązku instalacji punktów ładowania w budynkach niemieszkalnych to krok w stronę zwiększenia dostępności infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Jednakże, aby te instalacje były bezpieczne, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych ekspertyz technicznych. – Wymogi te obejmują nie tylko aspekty techniczne, ale również przeciwpożarowe, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa – wskazuje.

– Trwa debata w środowisku technicznym nad jednolitymi wymaganiami przeciwpożarowymi dla garaży z pojazdami elektrycznymi, co może skutkować zmianami przepisów – informuje.

Wprowadzenie jednolitych wymagań przeciwpożarowych może przyczynić się do ujednolicenia standardów bezpieczeństwa w całym kraju. To z kolei może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka związanego z parkowaniem samochodów elektrycznych w garażach podziemnych, co jest istotne w kontekście rosnącej liczby tych pojazdów na drogach.

Tragiczny pożar w hiszpańskim Alcorcón

Na początku kwietnia, w podmadryckim Alcorcón doszło do tragicznego pożaru, który pochłonął życie dwóch strażaków i pozostawił kilkunastu innych poszkodowanych. Zdarzenie miało miejsce w garażu wspólnoty mieszkaniowej. Ogień, który wybuchł około godziny 16:00, szybko rozprzestrzenił się, generując ogromne ilości toksycznego dymu i stwarzając ekstremalnie trudne warunki dla strażaków.

Śledczy prowadzą dochodzenie, aby ustalić dokładne przyczyny pożaru i ewentualne zaniedbania, które mogły przyczynić się do tragedii. Jak donosi polski portal pożarniczy remiza.pl, hipoteza dotycząca pojazdu elektrycznego jako źródła pożaru jest jednym z głównych kierunków badania.

Hiszpanie rozważają wprowadzenie zakazu parkowania aut elektrycznych w garażach podziemnych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu