Minister zarządza masową ewidencję zasobów. Czegoś takiego dotąd nie było

Barbara Wesoła
Agregaty prądotwórcze to jeden z typów zasobów, które mogą podlegać obowiązkowi ewidencjonowania w Centralnej Ewidencji Zasobów.
Agregaty prądotwórcze to jeden z typów zasobów, które mogą podlegać obowiązkowi ewidencjonowania w Centralnej Ewidencji Zasobów. Fot. Paweł Dubiel/Polska Press
Od 1 maja 2025 roku wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, które wprowadza Centralną Ewidencję Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Nowy system teleinformatyczny obejmie nie tylko instytucje publiczne, ale także część przedsiębiorstw działających w sektorach związanych z bezpieczeństwem, zdrowiem i logistyką. Co trzeba wiedzieć?

Spis treści

Nowe zasady rejestracji zasobów

Centralna Ewidencja Zasobów (CEZ) ma na celu gromadzenie danych o środkach, które mogą być użyte w sytuacjach kryzysowych. W systemie znajdą się informacje o sprzęcie ratowniczym, środkach medycznych, infrastrukturze logistycznej czy specjalistycznych pojazdach.

Obowiązek ewidencjonowania dotyczy dwóch grup:

  • organów ochrony ludności, czyli instytucji administracji publicznej takich jak wójtowie, starostowie, wojewodowie i ministrowie odpowiedzialni za poszczególne sektory,

  • podmiotów ochrony ludności, czyli m.in. jednostek ratowniczych, organizacji humanitarnych oraz firm, które posiadają zasoby mogące być wykorzystane w działaniach ratowniczych.

Rozporządzenie jasno wskazuje, że:

Zasoby ewidencjonuje się przez wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Zasobów oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności, zgodnie z ich właściwością - czytamy w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W praktyce oznacza to, że również prywatne kliniki, firmy ratownicze, dostawcy sprzętu specjalistycznego czy przedsiębiorstwa logistyczne mogą być zobowiązane do raportowania swoich zasobów, jeśli zostaną formalnie włączone do systemu ochrony ludności.

Jak działa Centralna Ewidencja Zasobów?

System CEZ funkcjonuje w architekturze scentralizowanej i zapewnia stały dostęp do danych zarówno na poziomie krajowym, jak i wojewódzkim. W ewidencji rejestrowane będą informacje o liczbie zasobów, ich stanie technicznym oraz dostępności operacyjnej.

System umożliwia m.in. prowadzenie ewidencji w czasie rzeczywistym, generowanie raportów, analiz i zestawień i integrację z innymi rejestrami, np. Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej.

W razie awarii technicznej dane będą tymczasowo zbierane telefonicznie lub przez radiostacje, a następnie wprowadzane do systemu.

3 miesiące na dopełnienie obowiązku

Podmiot włączony do systemu ochrony ludności będzie zobowiązany do wprowadzenia do ewidencji wszystkich posiadanych zasobów, wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ewidencjonowanie i aktualizację danych oraz do bieżącego monitorowania stanu zasobów oraz aktualizacji informacji o zmianach.

Obowiązki dotyczą także zasobów zgromadzonych przed uruchomieniem systemu. Dane o takich zasobach muszą być wprowadzone w ciągu trzech miesięcy od otrzymania dostępu do CEZ. Dostęp do systemu ma być przyznawany podmiotom w terminie 30 dni od dnia uzyskania przez nie formalnego statusu organu lub podmiotu ochrony ludności.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu