Spis treści
Eksport polskich produktów w licznych branżach
Polskie firmy dynamicznie rozwijają swoją obecność na światowych rynkach, zwiększając eksport i konkurując z międzynarodowymi gigantami. Obecnie Polska jest największym eksporterem okien dachowych w Europie, a produkty budowlane, meble i rowery znajdują nabywców w dziesiątkach krajów.
Branża spożywcza również odgrywa istotną rolę – Polska to lider w produkcji jabłek, a nasze pieczarki stanowią 30% światowego rynku.
Sukcesy odnoszą także polskie marki odzieżowe i kosmetyczne. Polska wyróżnia się również w segmencie produktów premium. Dowodem na to są luksusowe jachty stoczni Conrad, które dostarczają swoje jednostki klientom z USA, Bliskiego Wschodu i Europy Zachodniej.
Jakość a rozpoznawalność
Wielu konsumentów w Europie Zachodniej, Azji czy USA kupuje polskie towary, nie zdając sobie sprawy z ich pochodzenia. Wynika to m.in. z tego, że firmy decydują się na strategię rebrandingu lub produkcję pod markami własnymi dużych sieci handlowych.
Jednak w niektórych branżach Polska wyrobiła sobie renomę lidera np. w obszarze jakości. Przykładem jest sektor meblarski. Polska jest trzecim największym eksporterem mebli na świecie, z rocznym eksportem wynoszącym 60 mld zł (ok. 11,5–13,5 mld euro w 2023 r.), przy czym 80% produkcji trafia za granicę. Kluczowe rynki obejmują Niemcy (33,5% eksportu), Czechy, Wielką Brytanię, Francję i USA, gdzie polskie meble wyróżniają się jakością i konkurencyjnością cenową.
Polska branża energetyczna na świecie
Również nasza branża energetyczna i paliwowa odgrywa kluczową rolę na rynkach zagranicznych. PKN Orlen zarządza siecią 3 500 stacji benzynowych w Europie Środkowej, a w 2024 r. 45% jego stacji miało pochodzić z zagranicy. PGNiG działa m.in. w Norwegii, zajmując się wydobyciem gazu, a KGHM jest jednym z największych światowych producentów miedzi i srebra, eksportując surowce do ponad 50 krajów, w tym USA, Niemiec i Chin.
Biznes
