https://strefabiznesu.pl
reklama

42 proc. więcej rejestracji aut z wtyczką w I kwartale 2025

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
W pierwszym kwartale 2025 roku Polacy zarejestrowali niemal 15 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. To o 42 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W pierwszym kwartale 2025 roku Polacy zarejestrowali niemal 15 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. To o 42 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Robert Wozniak
W pierwszym kwartale 2025 roku Polacy zarejestrowali niemal 15 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. To o 42 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Spis treści

W okresie od stycznia do marca 2025 r. zarejestrowano w Polsce 6 667 samochodów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 23,5 proc. rok do roku. Jeszcze bardziej dynamicznie rośnie rynek hybryd plug-in (PHEV) – w I kwartale zarejestrowano ich aż 8 260, czyli o 61,7 proc. więcej niż przed rokiem.

Łączna liczba aut osobowych z napędem elektrycznym na polskich drogach przekroczyła na koniec marca 157 tys., z czego niemal połowę stanowią pojazdy w pełni elektryczne.

Cały rynek elektromobilności rośnie

Na koniec marca 2025 r. w Polsce jeździło 87 461 samochodów całkowicie elektrycznych, zarówno osobowych, jak i dostawczych. Ich liczba zwiększyła się w ciągu kwartału o ponad 7 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.

Wciąż rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli – obecnie jest ich ponad 24 tys. Z kolei flota hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych przekroczyła już milion pojazdów.

Autobusy bezemisyjne i rozwój infrastruktury

Rozwija się także transport zbiorowy. Liczba zarejestrowanych autobusów zeroemisyjnych sięgnęła 1 525 szt., z czego 1 437 to autobusy elektryczne, a 88 – wodorowe.

Równolegle rozwija się sieć stacji ładowania. W Polsce działa już 9 342 ogólnodostępnych punktów, z czego 32 proc. stanowią szybkie ładowarki DC, a 68 proc. – punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW.

Programy dopłat kluczowe dla rozwoju rynku

Według PZPM i PSNM, wzrosty rejestracji w segmencie aut osobowych to efekt działania programu dopłat „NaszEAuto”. Prezes PZPM Jakub Faryś podkreśla, że dalsze poszerzenie programu, np. o pojazdy dostawcze czy instytucje, może jeszcze bardziej pobudzić rynek. Jednocześnie wskazuje, że obecnie brakuje wsparcia dla pojazdów użytkowych kategorii N1.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Po zakończeniu programu „Mój elektryk” liczba rejestracji elektrycznych dostawczaków spadła – zauważa Faryś.

Jego zdaniem programy wsparcia dla ciężarówek i stacji ładowania o łącznej wartości 6 mld zł mogą znacząco poprawić sytuację.

Branża liczy na zmiany w KPO

Jan Wiśniewski z PSNM zwraca uwagę, że obecne przepisy nie obejmują dopłat do elektrycznych aut dostawczych, mimo ich dużego potencjału w logistyce miejskiej.

– To niewykorzystana szansa. Liczymy na szybką rewizję Krajowego Planu Odbudowy i objęcie wsparciem także pojazdów kategorii N1 – podkreśla.

Zarówno PZPM, jak i PSNM zgodnie wskazują, że rozwój elektromobilności w Polsce nabiera tempa. Kluczem do dalszego wzrostu będzie nie tylko dostępność aut i ładowarek, ale też kontynuacja programów wsparcia i przemyślana polityka publiczna.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu