Spis treści
Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce odnotował znaczący wzrost w pierwszym kwartale 2025 roku. Zgodnie z raportem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), co piąty nowy samochód kupiony przez firmę trafił do tej branży. Wzrost liczby pojazdów wyniósł 7,3% rok do roku.
Stabilny wzrost rynku wynajmu długoterminowego aut
W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce wzrosła o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost ten był napędzany głównie przez klientów indywidualnych, którzy zakupili o 10,9% więcej aut. Mimo że firmy nadal odpowiadają za ponad dwie trzecie łącznej sprzedaży, ich zakupy spadły o 1,6% rok do roku.
Wolumen sprzedaży finansowanej kredytem, leasingiem lub zakupem ze środków własnych zmniejszył się o 3,7% w porównaniu do poprzedniego roku. Natomiast firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym odnotowały wzrost zakupów o 6,7%.
Branża wynajmu długoterminowego nabyła łącznie 20,7 tys. nowych aut osobowych, co stanowi 22,4% samochodów kupionych przez przedsiębiorstwa w Polsce.
„Rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce przyzwyczaił nas do stabilnych wzrostów kwartał do kwartału mierzonych finansowaną i aktywną flotą pojazdów wynajętych przez branżę swoim klientom. Pierwszy kwartał 2025 r. potwierdza ten stabilny trend, branża zakupiła i zarejestrowała o 6,7 proc. więcej nowych aut w porównaniu do poprzedniego roku, a aktywna flota samochodów wynajętych przez branżę w analogicznym okresie wzrosła o 7,3 proc. rok do roku” – wskazał prezes PZWLP Robert Antczak.
Podaż i popyt na samochody wracają do normy
Autorzy raportu zauważają, że dostępność nowych aut oraz regularność dostaw wróciły do poziomu sprzed pandemii Covid-19. Stabilnie rośnie również popyt na usługi wynajmu długoterminowego, a czynniki wpływające na wysokość miesięcznych rat wynajmu stają się coraz bardziej przewidywalne.

Biznes
Wpływ na to mają m.in. obniżki referencyjnych stóp procentowych oraz ustabilizowany poziom inflacji.
Jednak nie wszystko jest tak przewidywalne. Tempo elektryfikacji flot w wynajmie długoterminowym pozostaje niepewne, głównie z powodu likwidacji programu "Mój Elektryk" i jego zastąpienia przez program "NaszEauto", który nie przewiduje dopłat do samochodów kupowanych przez firmy.
Zmiany w strukturze floty. Te auta wynajmujemy najczęściej
W liczącej ponad 275 tys. łącznej flocie aut w wynajmie długoterminowym, najpopularniejszymi modelami na koniec pierwszego kwartału 2025 roku były
Skoda Octavia,
Toyota Corolla,
Kia Ceed.
Wciąż zmniejsza się udział samochodów z silnikami Diesla, które na koniec marca stanowiły 30,4% ogółu, co oznacza spadek o 2,6 punktu procentowego w porównaniu do poprzedniego roku.
Równocześnie wzrasta udział samochodów benzynowych, które stanowiły 55,3% całości floty wynajmu długoterminowego.
Najszybciej rośnie jednak udział aut z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Hybrydy stanowiły 14,3% ogółu, a pojazdy elektryczne miały 3,7-procentowy udział we flocie.
Wyzwania dla branży Rent a Car
Z danych PZWLP wynika, że aktywna flota należąca do branży Rent a Car zmniejszyła się o 6,4% rok do roku. Branża ta zmaga się z dużymi wyzwaniami, w tym z obniżonym popytem ze strony zarówno firm, jak i klientów indywidualnych.
„Dane PZWLP po pierwszym kwartale potwierdzają, że wypożyczalnie samochodów nadal mierzą się w naszym kraju z dużymi wyzwaniami. Branża Rent a Car jest tą gałęzią branży wynajmu samochodów, która najszybciej i najmocniej odczuwa trudną sytuację gospodarczą i wpływ czynników makroekonomicznych. Obecnie wypożyczalnie zmagają się z obniżonym popytem, zarówno ze strony firm, jak i klientów indywidualnych” – wskazał Tomasz Kapelko, ekspert PZWLP.
Podsumowując, rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce rozwija się dynamicznie, mimo wyzwań związanych z elektryfikacją flot i trudnościami w branży Rent a Car. Stabilność podaży i popytu oraz rosnące zainteresowanie nowymi technologiami napędowymi wskazują na dalszy rozwój tego sektora w najbliższych latach.
Źródło: