Spis treści
- W krótkim terminie nie ma ryzyka wzrostu kosztów usług logistyki kontraktowej - wciąż mamy niewykorzystane zasoby powierzchni magazynowej
- Spółka stawia na konsolidację obiektów i rozwój portfolio magazynów czasowego składowania oraz składów celnych
- Na niemiecki rynek ma trafić aż 0,5 biliona euro - program o takiej skali może złagodzić skutki zmian w polityce celnej USA
Wzrost globalnych napięć w stosunkach handlowych, będzie miał dla sektora magazynowania i logistyki kontraktowej konsekwencje zarówno krótko-, jak i długoterminowe.
- W najbliższych tygodniach możemy mieć do czynienia ze zwiększaniem się zapasów posiadanych przez firmy w Polsce i Europie. Wynika to z obaw kontrahentów z USA, którzy mogą zdecydować się na wstrzymanie realizacji zamówień w związku z dużą niestabilnością i towarzyszącym jej ryzykiem zmiany cen zakupionego towaru podczas transportu. Jednocześnie, ze względu na wysokie koszty oraz techniczne skomplikowanie całej operacji, firmy w krótkim, a w niektórych przypadkach również w średnim terminie, raczej nie będą decydować się na zatrzymanie produkcji. Doprowadzi to do powstawania nadwyżek, co będzie na pewno ważnym impulsem do poszukiwania nowych rynków zbytu - mówi Wojciech Cipiur, prezes DSV Contract Logistics.

W krótkim terminie nie ma ryzyka wzrostu kosztów usług logistyki kontraktowej - wciąż mamy niewykorzystane zasoby powierzchni magazynowej
Jak zawirowania na rynku, a przede wszystkim możliwość zwiększenia zapasów, wpłyną na ceny usług magazynowych? Według Wojciecha Cipiura w krótkim terminie nie ma ryzyka wzrostu kosztów usług logistyki kontraktowej. A to dlatego, że na polskim rynku wciąż mamy niewykorzystane zasoby powierzchni magazynowej, stanowiące 8,5 proc. całej dostępnej przestrzeni, które mogą elastycznie przyjąć dodatkowy wolumen.
- Oczywiście, trudno jest w tym momencie przewidzieć, jak duże zapasy ostatecznie zdecydują się zgromadzić firmy. Na wysokość czynszów i cen usług magazynowania większy wpływa mają inne czynniki. Ze względu na ryzyko, jakie wiąże się z trwającą wojną w Ukrainie, właściciele oraz inwestorzy oczekują z inwestycji swojego kapitału w Polsce większych premii, a także wyższych zwrotów w całym okresie cyklu życia inwestycji, niż wobec podobnych projektów, realizowanych w innych krajach. Z drugiej strony widzimy, że zarówno w Polsce, jak i na świecie, rozpoczął się proces obniżania stóp procentowych, choć oczywiście trudno jest przewidzieć jego dynamikę. W niższym koszcie kapitału dostrzegam szansę na amortyzację, zmniejszenie presji na wzrost stawek czynszów - mówi Wojciech Cipiur.
Spółka stawia na konsolidację obiektów i rozwój portfolio magazynów czasowego składowania oraz składów celnych
Firmy z sektora magazynowania i logistyki kontraktowej przygotowują się do możliwych zmian w branży.

Biznes
- Po pierwsze dokonujemy konsolidacji obiektów — większa powierzchnia pozwala nam nie tylko przyjąć więcej towarów, ale również uzyskać wyższą elastyczność i efektywność prowadzonych działań, co jest kluczowe w okresie zwiększonej zmienności rynku. Druga kwestia to rozwój oferty produktów dystrybucyjnych i głębsza integracja z naszymi partnerami z sektora usług kurierskich – w tym celu stworzyliśmy m.in. narzędzie pozwalające łatwo porównać oferty różnych firm, biorąc pod uwagę np. różnice w czasie dostawy na wybranej trasie, informacje na temat oferowanego śledzenia przesyłki i koszt usługi - wskazuje Wojciech Cipiur, prezes DSV Contract Logistics.
Dzięki temu - jak twierdzi Wojciech Cipiur - klienci mogą szybko reagować na zmiany szczególnie na ostatnim etapie dostawy. Tego typu rozwiązania są ważne przede wszystkim dla firm działający w sektorze e-commerce. Spółka rozwija też portfolio magazynów czasowego składowania (MCS) oraz składów celnych. Na czym polegają te usługi?
- Umożliwiają one importerom i eksporterom, w pełni zgodnie z prawem, odłożenie obowiązku zapłaty należności celno-podatkowych do momentu wprowadzenia towaru do obrotu na terenie Unii Europejskiej. W przypadku MCS dodatkowym warunkiem jest ograniczenie maksymalnego okresu odroczenia płatności VAT-u i cła do 90 dni. Obecnie oferujemy usługi MCS m.in. w Gdańsku i Warszawie - mówi prezes DSV Contract Logistics.
W dłuższej perspektywie - jak twierdzi Wojciech Cipiur - ryzyko celne stanie się kolejnym czynnikiem motywującym firmy do rewizji i ewentualnej reorganizacji łańcuchów produkcji oraz dostaw. W przypadku rynku magazynowania i logistyki kontraktowej skutki tych zmian będą jednak odczuwalne z opóźnieniem. Duże przedsiębiorstwa zazwyczaj podejmują decyzje dotyczące lokalizacji nowych inwestycji produkcyjnych w horyzoncie 5–10 lat. Przykładowo, obserwowany obecnie powrót części zakładów przemysłowych na nasz kontynent jest efektem rosnących od kilku lat kosztów pracy w Chinach oraz potrzeby zwiększenia przewidywalności po zakłóceniach wywołanych pandemią COVID-19.
Na niemiecki rynek ma trafić aż 0,5 biliona euro - program o takiej skali może złagodzić skutki zmian w polityce celnej USA
Elementem, który może pomóc złagodzić skutki szoku związanego ze zmianami celnymi dla europejskich firm, jest planowana przez nowy rząd Niemiec modernizacja gospodarki. Zgodnie z założeniami, na niemiecki rynek trafi aż 0,5 biliona euro, które zostaną przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę i dekarbonizację – realizowane w perspektywie kolejnych 12 lat.
- Program o takiej skali wygeneruje popyt na towary i usługi w wielu sektorach, co może pomóc w częściowym zrekompensowaniu strat wynikających ze zmian w polityce celnej USA - przewiduje prezes DSV Contract Logistics.