Spis treści
Przetarg na terminal CPK. Nie wszyscy mogą wziąć w nim udział
Ogłoszony w środę przetarg na budowę terminala Lotniska Centralny Port Komunikacyjny to największe przedsięwzięcie infrastrukturalne tego roku. Wartość przetargu przekracza 5 miliardów złotych, co czyni go kluczowym elementem w realizacji projektu CPK.
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że wszystkie przetargi w ramach projektu CPK, które zostaną ogłoszone w 2025 roku, będą miały łączną wartość około 30 miliardów złotych.
Przetarg na terminal został skonstruowany w taki sposób, aby wykluczyć udział firm z krajów, które nie mają odpowiednich porozumień z Unią Europejską, takich jak Turcja czy Chiny.
Proces wyboru wykonawcy będzie długi
Prezes spółki CPK, Filip Czernicki, zaznaczył, że rozmowy z potencjalnymi wykonawcami powinny rozpocząć się w najbliższych tygodniach. Wiceprezes Dariusz Kuś dodał, że na listopad tego roku planowane jest wyłonienie tzw. krótkiej listy wykonawców, która ma liczyć maksymalnie pięć firm lub konsorcjów.
„Dialog z nimi potrwa kilka miesięcy, na połowę 2026 r. planowane jest zaproszenie do składania ofert z ceną, na wrzesień 2026 r. - wybór wykonawcy, z którym ostateczna umowa ma zostać podpisana do końca przyszłego roku” - dodał Kuś.
Projekt terminala przewiduje obsługę 34 milionów pasażerów rocznie z możliwością rozbudowy do 44 milionów. Czernicki podkreślił, że elastyczność w dostosowywaniu się do wzrostu ruchu pasażerskiego jest kluczowa, zwłaszcza że prognozy wskazują na dynamiczny wzrost liczby pasażerów.
Kryteria wyboru i harmonogram prac
W przetargu na budowę terminala CPK określono trzy główne kryteria wyboru zwycięzcy: cena, technologia i organizacja oraz warunki gwarancji. Dodatkowe kryteria obejmują roczny przychód na poziomie co najmniej 4 miliardów złotych oraz doświadczenie w budowie dużych obiektów.
„Obecnie nie precyzujemy, jakie będą wagi dla kryteriów ceny i technologii, nastąpi to dopiero na etapie zaproszenia do składania ofert cenowych” - zaznaczył wiceprezes Kuś.

Biznes
Prace budowlane, takie jak niwelacja terenu i palowanie, mają rozpocząć się w połowie 2026 roku i potrwać do 2029 roku. Zakończenie prac nad naziemną częścią terminala planowane jest na drugą połowę 2031 roku, a uruchomienie lotniska pasażerskiego ma nastąpić pod koniec 2032 roku.
Finansowanie i znaczenie inwestycji
Finansowanie komponentu lotniskowego CPK, wartego około 43 miliardów złotych, jest kluczowym elementem realizacji projektu. Prezes Czernicki poinformował, że spółka otrzymała już pięć ofert na doradcę, który zorganizuje finansowanie dłużne. Umowa z doradcą powinna zostać podpisana w najbliższych tygodniach.
„Podtrzymujemy termin uruchomienia lotniska pasażerskiego pod koniec 2032 r.” - zaznaczył Czernicki.
Pełnomocnik Maciej Lasek podkreślił, że trwa największy w historii program modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniskowej w Polsce. Polska jest liderem wzrostów w ruchu lotniczym, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej inwestycji.
Przyszłość lotniska CPK
Centralny Port Komunikacyjny ma stać się kluczowym elementem infrastruktury transportowej Polski. Zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią, nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Projekt obejmuje również rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości, co zwiększy dostępność transportową regionu.
Budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 roku ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
Źródło: PAP