Zakres przebudowy
Modernizacja portu w Łebie obejmuje budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów oraz przedłużenie falochronu zachodniego o 91 metrów. Dodatkowo powstaną nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Całość inwestycji zostanie wyposażona w nowoczesne oznakowanie nawigacyjne, co znacząco poprawi bezpieczeństwo nawigacji.
Korporacja Budowlana Doraco, jako generalny wykonawca, jest odpowiedzialna za opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Angelika Cieślowska, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej Doraco, podkreśliła znaczenie doświadczenia firmy w realizacji tego typu projektów:
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – skomentowała Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.
Bezpieczeństwo i ochrona środowiska
Jednym z kluczowych aspektów projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona środowiska. Wszystkie obiekty ferromagnetyczne, w tym potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe, zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość prac będzie prowadzona pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska.
Projekt realizowany jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że Doraco opracuje wszystkie niezbędne projekty i dokumentację. Umowa obejmuje również przygotowanie koncepcji drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego.
Dodatkowe prace modernizacyjne
Równolegle z główną inwestycją, Urząd Morski w Gdyni prowadzi remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu. Prace te obejmują wymianę ścianki szczelnej na nową oraz odtworzenie oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji. Zakończenie tych prac planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
Zmodernizowane nabrzeże i pirs mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg i ochrony infrastruktury. Umożliwią one szybszą reakcję służb ratowniczych, co jest istotne dla ochrony środowiska morskiego.
Wpływ na rozwój regionu
Modernizacja portu w Łebie ma nie tylko znaczenie dla sektora offshore, ale także dla rozwoju całego regionu.

Biznes
– Budowane są nabrzeża do serwisowania offshore i falochrony, które sprawią, że ten port będzie jeszcze bezpieczniejszy – wskazał Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
– Tak dużej inwestycji w Łebie jeszcze nie było. Jest to dla nas duża możliwość rozwoju, możliwość nowej gałęzi gospodarki. Łeba słynęła zawsze z tego, że był to port rybacki i mamy też nadzieję, że dzięki właśnie tej modernizacji portu rybołówstwo w pewnym stopniu się reaktywuje – dodała z kolei Agnieszka Derba, burmistrz Miasta Łeba.