Modernizacja falochronów. Kluczowy krok dla Portu Darłowo
Podpisana umowa z wykonawcą robót budowlanych, korporacją Doraco z Gdańska, oraz inżynierem kontraktu, spółką Eko-Inwest ze Szczecina, to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycja obejmuje przebudowę i wzmocnienie 356,5 metra falochronu zachodniego oraz budowę dodatkowej, około 100-metrowej ostrogi.
– To kluczowy krok dla uruchomienia w Darłowie terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Falochron w tamtejszym porcie zbudowano w XIX wieku. Najwyższy czas na jego gruntowną modernizację – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, obecny na uroczystości.
Przebudowa falochronów ma na celu nie tylko modernizację istniejącej infrastruktury, ale także poprawę bezpieczeństwa i funkcjonalności portu. Zmniejszenie falowania w basenie portowym oraz bezpieczniejsze wejście do portu to kluczowe cele tej inwestycji.
Nowoczesne wyposażenie i bezpieczeństwo
Na falochronie zostanie zamontowane nowoczesne oświetlenie i wyposażenie zgodne z aktualnymi przepisami i warunkami technicznymi. Planowane jest zainstalowanie systemu odbojowego, drabinek, barier ochronnych, sprzętu ratunkowego oraz świateł nawigacyjnych na głowicach falochronu.
– Dzięki tym pracom zmniejszy się falowanie w basenie portowym, a wejście do portu będzie bezpieczniejsze – podkreślił Marchewka.
Nowa konstrukcja falochronu zostanie wykonana z wykorzystaniem ścianek szczelnych, które będą zabezpieczone narzutem kamiennym. Projektowane prace nie wpłyną na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego ani na inne jego parametry, co zapewnia utrzymanie dotychczasowych standardów nawigacyjnych.

Port Darłowo. Przyszłość serwisowania morskich farm wiatrowych
Port Darłowo, dotychczas wykorzystywany przez małe statki handlowe, rybaków oraz organizatorów rejsów turystycznych, przygotowuje się do nowej roli. Dzięki modernizacji, basen przemysłowy portu zostanie rozbudowany i wyposażony w infrastrukturę niezbędną do obsługi morskich farm wiatrowych.
– Nowa konstrukcja falochronu, ścianki szczelne, zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym – wyjaśniono w komunikacie Urzędu Morskiego.
Port Darłowo, z awanportem o powierzchni 4,7 ha i głębokości około 6 m, umożliwia manewry statków o długości do 120 m. Dzięki inwestycji, port będzie mógł przyjmować większe jednostki, co jest kluczowe dla serwisowania farm wiatrowych na Bałtyku.
Harmonogram i realizacja inwestycji
Inwestycja pod nazwą „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” ma zostać zrealizowana w ciągu 18 miesięcy. Prace mają rozpocząć się w marcu 2025 roku, a ich zakończenie planowane jest na 2026 rok.
Port Darłowo, dzięki tej inwestycji, stanie się kluczowym punktem na mapie serwisowania morskich farm wiatrowych, co przyczyni się do rozwoju energetyki odnawialnej w regionie. Nowoczesna infrastruktura i poprawa bezpieczeństwa nawigacyjnego to tylko niektóre z korzyści, jakie przyniesie ta inwestycja.
