Spis treści
Nowy etap współpracy polsko-koreańskiej
Podpisane porozumienie stanowi kolejny krok w kierunku zacieśnienia współpracy między Polską a Koreą Południową w dziedzinie infrastruktury kolejowej. Dokument ten koncentruje się na wymianie doświadczeń w budowie i utrzymaniu sieci KDP, ze szczególnym uwzględnieniem tuneli, rozjazdów oraz diagnostyki linii kolejowych. CPK zaznacza, że jest to naturalna kontynuacja dotychczasowej owocnej współpracy z koreańskimi partnerami.
Od kilku lat inwestycje związane z CPK są przykładem efektywnej współpracy między Polską a Koreą Południową. Już w 2021 roku CPK podpisało umowę z koreańskim zarządcą lotniska Incheon na usługi doradcze. W 2023 roku koreańskie konsorcjum, w skład którego wchodzą Korea National Railway i Dohwa Engineering, wygrało przetarg na projektowanie 70-kilometrowego odcinka KDP między Katowicami a granicą państwa.
Kluczowe znaczenie technologii i inżynierii
Prezes CPK, Filip Czernicki, podkreślił, że współpraca w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej oraz utrzymania linii dla KDP, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. KNR, jako doświadczony zarządca ponad 650 km linii kolejowych, oferuje cenne doświadczenia, które Polska zamierza wykorzystać, jednocześnie dzieląc się swoimi rozwiązaniami technicznymi.
Korea National Railway zajmuje się planowaniem, budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz realizacją projektów związanych z KDP, liniami konwencjonalnymi i transportem towarowym. KNR zbudowała i zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km. Spółka jest również aktywna na arenie międzynarodowej, realizując 88 projektów kolejowych w 27 krajach, co przyczynia się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej na całym świecie.
Ambitne plany CPK
W ramach Programu CPK planowane jest stworzenie centralnego lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości, zgodnie z potrzebami rynku.
Budowa lotniska CPK na terenach gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 roku planowane jest jego oddanie do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce, łączącym Warszawę, CPK i Łódź. Całkowity koszt inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.
