Ekspansja i innowacje
InPost przekroczył liczbę 50 tysięcy maszyn Paczkomat® w Europie. W pierwszym kwartale 2025 roku firma rozstawiła prawie 3 tys. nowych urządzeń. W kwietniu InPost przejął Yodel, dużego gracza logistycznego w Wielkiej Brytanii, co umocniło jego pozycję jako trzeciego największego dostawcy usług logistycznych na tym rynku.
– Zgodnie z naszymi oczekiwaniami pierwszy kwartał 2025 roku był bardzo udany. Wolumen przesyłek wzrósł o 12 proc., czyli powyżej wzrostu rynków we wszystkich krajach, w których działami. Kluczowymi czynnikami wzrostu wolumenu w Polsce był sektor MŚP, a w przypadku krajów Eurozone – segment B2C – skomentował Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.
– Także w Wielkiej Brytanii przesyłki B2C są coraz bardziej widoczne w wynikach. Jesteśmy dumni z pozycji wiodącej paneuropejskiej sieci OOH i zamierzamy kontynuować naszą dynamiczną ekspansję – dodał.
Wyniki finansowe i wzrost przychodów
InPost rozpoczął 2025 rok z solidnym wzrostem przychodów, osiągając poziom 2,95 miliarda złotych, co oznacza poprawę o 21,7 proc. rok do roku. Wynik ten był głównie napędzany przez segment Wielkiej Brytanii i Irlandii, który odnotował wzrost o 145 proc. rok do roku. Polska i segment Eurozone również odnotowały wzrosty odpowiednio o 11 proc. i 14 proc. rok do roku.
Skorygowana EBITDA Grupy wzrosła do 940,2 miliona złotych, co oznacza wzrost o 23,7 proc. rok do roku. Marża skorygowanej EBITDA osiągnęła 31,9 proc., co w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku jest poprawą o 52 punkty bazowe. Wyższy nominalny zysk był osiągnięty głównie dzięki Polsce, natomiast znaczące poprawy marż odnotowano zarówno w krajach Eurozone, jak też w segmencie Wielka Brytania i Irlandia.
Ekspansja sieci i inwestycje
W pierwszym kwartale 2025 roku InPost przeznaczył 340,6 miliona złotych na nakłady inwestycyjne, z czego niemal 70 proc. zostało przeznaczone na rozwój sieci. Inwestycje te doprowadziły do przekroczenia liczby 50 tys. maszyn Paczkomat. InPost w Polsce odnotowała wzrost wolumenu o 10 proc. rok do roku, przewyższając wzrost rynku e-commerce. Głównym motorem wzrostu był sektor MŚP, który wzrósł o 18proc. rok do roku.
Perspektywy na przyszłość
InPost spodziewa się dalszego wzrostu udziału na wszystkich rynkach. Wolumen Grupy ma wzrosnąć rok do roku na poziomie wysokich dwudziestu kilku procent. Przychody Grupy mają wzrosnąć w przedziale 30-40 proc., a skorygowany zysk EBITDA w przedziale 20-25 proc., choć marża skorygowanego zysku EBITDA Grupy będzie nieco niższa rok do roku.
– W I kwartale rozstawiliśmy prawie 3 tys. nowych urządzeń i obecnie przekroczyliśmy już liczbę 50 tys. maszyn Paczkomat. Nadal skupiamy się na ekspansji międzynarodowej – w kwietniu przejęliśmy Yodel, dużego gracza logistycznego w Wielkiej Brytanii. Ta transakcja umocniła InPost na pozycji trzeciego największego dostawcy usług logistycznych na tym rynku – dodał Brzoska.
Firma planuje rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat o ponad 14 tys. APM na wszystkich rynkach, co obejmuje około 3 tys. w Polsce, 4 000 w Benefralux, 4,5 tys. w Wielkiej Brytanii, 2 tys. na Półwyspie Iberyjskim oraz około 1 tys. we Włoszech. CAPEX ma wynieść około 1,8 miliarda złotych, z czego około 60 proc. zostanie przeznaczone na rozbudowę sieci.
O InPost
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam. Głównymi akcjonariuszami spółki są: PPF Group N.V. (rodzina Keller z Czech) posiadający 28,75 proc. akcji, A&R Investments Limited (wehikuł powiązany z Rafałem Brzoską - 12,49 proc.) i Advent International Corporation (10,98 proc.).
