12 tysięcy sklepów coraz bliżej. Ta sieć nie zwalnia tempa

Marek Knitter
Żabka chce rosnąć w Polsce, ale stawia także na Rumunię, gdzie niebawem nastąpi kolejny etap rozwoju
Żabka chce rosnąć w Polsce, ale stawia także na Rumunię, gdzie niebawem nastąpi kolejny etap rozwoju fot.spółka
Sieć Żabka zakłada, że sklep numer 12 000 zostanie otwarty za około 5 miesięcy, a w przypadku placówek w Rumunii, w III kwartale tego roku zarząd zdecyduje o ewentualnym zakończeniu testu i przejściu do dalszego etapu rozwoju, wynika ze słów prezesa Tomasza Suchańskiego.

Spis treści

- W I kw. 2025 r. kontynuowaliśmy ekspansję sieci, zwiększając liczbę sklepów w Polsce i Rumunii o 9%. (…) Obecnie w Rumunii mamy około 90 sklepów. Dajemy sobie czas do III kwartału, gdzie chcemy wtedy podjąć decyzję o ewentualnym zakończeniu okresu testowego i przejścia do następnego etapu – powiedział prezes Suchański podczas konferencji.

Sieć w Rumunii rośnie organicznie, ale nie tylko

Prezes zwrócił, że w Rumunii dochodzi do niewielkich przejęć, raczej pojedynczych sklepów, albo niewielkich sieci składających się z kilku placówek.

- Sieć rośnie nam tam szybko, bo otwieramy 1 sklep co 3 dni. Może nie jest to dynamika do której przyzwyczailiśmy się w Polsce, ale warto zauważyć, że jest to jedna z najszybciej obecnie rosnących sieci w Europie - powiedział prezes Suchański.

Według niego rynek w Rumunii jest bardzo podobny do Polski, ale 10-15 lat temu i dlatego spółka uważa, że jest to bardzo dobry czas na prowadzenie dynamicznej ekspansji w tym kraju.

Niebawem spółka spodziewa się otwarcia 12 000 sklepu

Na koniec I kwartału sieć Żabka liczyła na obu rynkach 11 460 placówek, a niebawem spółka spodziewa się otwarcia 12 000 sklepu.

- W naszym przypadku jest to łatwo ustalić, biorąc pod uwagę dynamikę otwarć. Uważamy, że za jakieś 5 miesięcy otworzymy 12 000 sklep - dodał Suchański.

Na razie nie wiadomo czy to otwarcie będzie dotyczyło sklepu w Polsce czy w Rumunii.

Przedstawiciele spółki podali, że na koniec I kwartału Żabka już pozyskała lokalizacje na poziomie 1358, z czego na ten rok jest to 1100, a pozostałe 258 dotyczą kolejnych lat.

Sezonowość w sprzedaży odbiła się na wynikach I kwartału

Żabka Group zanotowała w pierwszym kwartale 2025 roku 596 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 518 mln zł rok wcześniej. Analitycy spodziewali się 587,9 mln zł skorygowanego wyniku EBITDA. Raportowana EBITDA wzrosła do 545 mln zł z 513 mln zł przed rokiem. EBIT wyniósł 106 mln zł wobec 127 mln zł rok wcześniej. Konsensus wynosił 100 mln zł. Strata netto w I kw. wyniosła 125 mln zł wobec 99 mln zł straty rok wcześniej. Analitycy oczekiwali 102,7 mln zł straty netto. Skorygowana strata netto wyniosła 77 mln zł wobec 97 mln zł straty przed rokiem. Przychody Grupy Żabka wyniosły w I kwartale 5,666 mld zł wobec 5,015 mld zł przed rokiem. Konsensus przewidywał 5,919 mld zł przychodów. Sprzedaż do klienta końcowego w I kw. wzrosła do 6,618 mld zł z 5,767 mld zł w I kwartale 2024 r. Sprzedaż LFL wzrosła o 6 proc. wobec 11,5 proc. wzrostu w I kw. rok wcześniej.

Przedstawiciele spółki komentując wyniki stwierdzili, że w sieci Żabka widać bardzo mocno sezonowość wyników, a I kwartał tradycyjnie należy do najsłabszych.

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience działającą na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2024 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Głównym udziałowcem jest Heket Topco SA r.l (jest częścią CVC Fund VI) posiadający 40,82% akcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu