Emisja obligacji jako element strategii rozwoju
Żabka zdecydowała się na emisję 1 miliona sztuk obligacji, co stanowi ważny element jej strategii rozwoju. Obligacje te, o łącznej wartości nominalnej 1 miliarda złotych, są adresowane do inwestorów kwalifikowanych.
Oprocentowanie obligacji jest zmienne i ustalane w oparciu o stopę bazową WIBOR 6M, powiększoną o marżę w wysokości 150 punktów bazowych. Termin zapadalności obligacji wynosi pięć lat, z terminem wykupu przypadającym na maj 2030 roku. Obligacje zostaną wprowadzone do obrotu w Alternatywnym Systemie Obrotu Catalyst, prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.
Emisja obligacji jako etap realizacji strategii
– Emisja obligacji jest ważnym etapem w realizacji naszej strategii, potwierdzającym, że jesteśmy wiarygodnym i stabilnym finansowo graczem rynkowym. W ostatnim czasie była to jedna z największych emisji przeprowadzonych przez spółkę prywatną, która skupiła na sobie uwagę kluczowych inwestorów – skomentował Tomasz Suchański, CEO Żabki.
– Skala emisji oraz bardzo duże nią zainteresowanie inwestorów potwierdzają atrakcyjność naszej wielokierunkowej strategii rozwoju. Dzięki pozyskanym środkom będziemy mogli zdywersyfikować strukturę finansowania i skoncentrować się na rozwoju ekosystemu modern convenience, zarówno w kraju, jak i za granicą – dodał.
Z kolei Marta Wrochna-Łastowska, CFO Żabki zwróciła uwagę na duże zainteresowanie pierwszą w historii emisją obligacji grupy Żabka, co pozwoliło zwiększyć wartość docelowej emisji do pełnej kwoty Programu, czyli 1 mld zł, przy jednoczesnym ustaleniu atrakcyjnej dla grupy marży, w wysokości 150 punktów bazowych powyżej stawki WIBOR 6M.
– To również ważny krok w komunikowanej przez nas wcześniej strategii optymalizacji kosztów zadłużenia, zmierzającej do poprawy marży zysku netto Grupy Żabka. Cieszy nas decyzja Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Banku Gospodarstwa Krajowego o zapisaniu się na obligacje Grupy, odczytujemy to jako potwierdzenie naszej stabilności finansowej oraz wysokiej pozycji na rynku – dodała.
– Nasze podejście do budowania wartości opiera się na inwestycjach w efektywnie zarządzane firmy ze sprawdzonym modelem biznesowym, jak grupa Żabka. Po udanym debiucie giełdowym i realizacji celów IPO z optymizmem patrzymy na potencjał dalszego rozwoju grupy – wskazał Krzysztof Krawczyk, Przewodniczący Rady Dyrektorów Zabka Group i Partner CVC Capital Partners.
– Wzmacnianie pozycji w segmencie modern convenience stwarza szansę na ekspansję w regionie, którą wspieramy globalnymi zasobami i znajomością rynku. Emisja obligacji, umożliwiająca dywersyfikację źródeł finansowania oraz budująca wartość poprzez optymalizację kosztów finansowych i poprawę marży netto, to naturalny krok wzmacniający fundamenty wzrostu Grupy – podkreślił.
Kluczowe aspekty Programu Emisji Obligacji
Program Emisji Obligacji Grupy Żabka został ustanowiony w marcu 2025 roku. Środki z emisji obligacji zostaną przeznaczone na finansowanie bieżącej działalności grupy, co umożliwi dywersyfikację i efektywniejsze zarządzanie jej strukturą finansowania.
Emisja obligacji została przeprowadzona we współpracy z Bankiem Polska Kasa Opieki, Santander Bank Polska, Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski oraz Trigon Dom Maklerski jako dealerami i koordynatorami. Co ważne, emisja nie powoduje zwiększenia poziomu zadłużenia netto grupy, co jest istotnym aspektem dla jej stabilności finansowej.
Znaczenie dla przyszłości grupy Żabka
Emisja obligacji o wartości 1 miliarda złotych stanowi istotny krok w kierunku realizacji strategii rozwoju Grupy Żabka. Dzięki pozyskanym środkom firma będzie mogła zdywersyfikować swoje źródła finansowania oraz skoncentrować się na rozwoju ekosystemu modern convenience zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Decyzja Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Banku Gospodarstwa Krajowego o zapisaniu się na obligacje grupy Żabka jest potwierdzeniem jej stabilności finansowej oraz wysokiej pozycji na rynku. To także sygnał, że Grupa Żabka jest postrzegana jako wiarygodny partner biznesowy, co może przyczynić się do dalszego wzrostu jej wartości i pozycji na rynku.
O Żabce
Żabka to sieć małych sklepów. Przez ponad 25 lat obecności na polskim rynku firma ugruntowała pozycję lidera segmentu modern convenience. Z Żabką współpracuje ponad 9 tys. franczyzobiorców, którzy prowadzą ponad 11 tys. sklepów. Właścicielem sieci Żabka od 2017 roku jest CVC Capital Partners - jedna z największych firm private equity i doradztwa inwestycyjnego na świecie. W ubiegłym roku spółka zadebiutowała na GPW w Warszawie.
