Dynamiczny wzrost przychodów i ekspansja na nowe rynki
W 2024 roku Żabka zrealizowała dwa kluczowe etapy rozwoju: wejście na rynek rumuński oraz debiut giełdowy.
– W minionym roku nasza firma z powodzeniem zrealizowała dwa kluczowe etapy rozwoju: wejście na rynek rumuński oraz debiut giełdowy. Zrealizowaliśmy również nasze kluczowe cele niefinansowe w obszarze ESG (Environmental, Social, Governance - red.) – podkreślił Tomasz Suchański, szef Żabki.
Ekspansja na rynek rumuński zaowocowała otwarciem 60 nowych punktów, co jest częścią większej strategii rozwoju na rynkach zagranicznych. Żabka planuje dalsze zwiększanie swojej obecności zarówno w Polsce, jak i w Rumunii, co potwierdza jej prognozy dotyczące potencjału rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz około 4 000 sklepów w Rumunii.
Skorygowane wyniki finansowe i wzrost sprzedaży
Zgodnie z raportem giełdowym, skorygowany zysk Żabki wyniósł 714 mln zł, a skorygowana EBITDA przekroczyła 3,5 mld zł. Skorygowane wyniki uwzględniają korekty związane z kosztami IPO oraz efektem podatkowym.
Skorygowany wynik EBITDA w ciągu roku wzrósł o 23,7 , proc., co było możliwe dzięki zwiększeniu skali działalności. W samym IV kwartale 2024 roku wynik ten wyniósł 987 mln zł. Skorygowany zysk netto w ciągu roku powiększył się o blisko 65 proc., osiągając 294 mln zł w ostatnim kwartale.
Rozwój sieci sprzedaży i kanałów cyfrowych
Żabka kontynuuje dynamiczny rozwój swojej sieci sprzedaży. W 2024 roku otworzyła 1166 nowych placówek, co zwiększyło liczbę sklepów w Polsce do ponad 11 tysięcy.
– Zamierzamy konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać naszą obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy Grupy – zapowiedział Suchański.
Wzrost liczby sklepów to nie jedyny aspekt rozwoju. Żabka inwestuje również w kanały cyfrowe, co jest kluczowe dla umacniania pozycji rynkowej i zwiększania wartości dla akcjonariuszy. Oferta cyfrowa Grupy obejmuje takie marki jak Maczfit, Platforma Dietly oraz usługi zakupów spożywczych online realizowane przez marki Jush! i Delio.
Stabilna sytuacja finansowa i perspektywy na przyszłość
Na koniec 2024 roku Żabka zwiększyła swoje środki pieniężne i ich odpowiedniki o 100 mln zł, osiągając łączną kwotę 749,5 mln zł. To świadczy o stabilnej sytuacji finansowej spółki i jej zdolności do dalszego inwestowania w rozwój.
– Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach – przekazała firma w informacji prasowej.
Żabka, jako lider w segmencie convenience, nieustannie dąży do umacniania swojej pozycji na rynku. W 2024 roku firma z powodzeniem zrealizowała swoje cele finansowe i niefinansowe, co daje solidne podstawy do dalszego wzrostu w nadchodzących latach.
Żabka to sieć małych sklepów. Przez ponad 25 lat obecności na polskim rynku firma ugruntowała pozycję lidera segmentu modern convenience. Z Żabką współpracuje ponad 7600 franczyzobiorców, którzy prowadzą ponad 9000 sklepów.
Waścicielem sieci Żabka od 2017 roku jest CVC Capital Partners – jedna z największych firm private equity i doradztwa inwestycyjnego na świecie.