https://strefabiznesu.pl
reklama

Coś złego dzieje się w galeriach handlowych w Polsce

Maciej Badowski
Opracowanie:
W trakcie tegorocznych zimowych wyprzedaży ubyło 7 proc. klientów w porównaniu do ubiegłego roku.
W trakcie tegorocznych zimowych wyprzedaży ubyło 7 proc. klientów w porównaniu do ubiegłego roku. Damian Kujawa/ Polska Press
Raport UCE Research i Proxi.cloud wskazuje na 7-procentowy spadek liczby klientów w galeriach i centrach handlowych podczas tegorocznych zimowych wyprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego. Wzrost popularności e-commerce oraz nowe strategie zakupowe marek to główne czynniki wpływające na tę tendencję.

Spis treści

Zmniejszająca się liczba klientów

Analiza zachowań ponad 1,3 miliona konsumentów w 710 galeriach i centrach handlowych wykazała, że w okresie tegorocznych zimowych wyprzedaży liczba klientów zmniejszyła się o 7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Największy odpływ klientów odnotowano w województwach podkarpackim i świętokrzyskim, gdzie spadki wyniosły aż 12 proc.

Dane z raportu pokazują, że w pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku liczba wizyt w tych placówkach handlowych spadła o 17 proc. rok do roku. Województwo świętokrzyskie odnotowało największy spadek, sięgający 27 proc., a tuż za nim znalazły się województwa podkarpackie z 26% oraz podlaskie i śląskie z 21 proc.

– Wpływ na ogólną liczbę klientów mogła mieć m.in. inna struktura promocji i wyprzedaży niż rok wcześniej. Zróżnicowanie wyników w podziale na województwa też mogło być tym spowodowane. Niemniej potwierdzenie tej hipotezy wymagałoby przeprowadzenia dodatkowych badań – mówi Mateusz Nowak, jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud.

Częstotliwość i czas wizyt

Częstotliwość odwiedzania centrów handlowych zmniejszyła się o 11 proc. rok do roku, co wskazuje na zmianę nawyków zakupowych konsumentów. Dodatkowo, czas spędzany w galeriach i centrach handlowych skrócił się o 3 proc. rok do roku. Największe spadki w tym zakresie odnotowano w województwie świętokrzyskim (18 proc.), podkarpackim (15 proc.) oraz śląskim (13 proc.).

Nowak zauważa, że na spadek liczby klientów w galeriach i centrach handlowych mógł wpłynąć wzrost popularności platform e-commerce.

– Część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online. Do tego wiele sklepów znajdujących się w galeriach i centrach galeriach handlowych organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w stacjonarnych placówkach, gdzie dostępność produktów jest ograniczona przez powierzchnię sklepu – zauważył Mateusz Nowak.

Nowe strategie zakupowe

Weronika Piekarska z Proxi.cloud podkreśla, że coraz więcej marek wprowadza rozwiązania umożliwiające zamówienie brakujących towarów bezpośrednio u pracownika sklepu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

– Klient może odebrać je na miejscu, przymierzyć i w razie potrzeby natychmiast zwrócić, co łączy wygodę zakupów online z możliwością osobistego sprawdzenia produktu – wyjaśnia.

Dzięki takim rozwiązaniom, konsumenci mogą korzystać z zalet zakupów online, jednocześnie mając możliwość osobistego sprawdzenia produktów. To nowoczesne podejście może przyciągać klientów, którzy cenią sobie elastyczność i wygodę.

Rola galerii jako miejsc spędzania czasu

Pomimo spadków, najmniejsze zmiany odnotowano w województwach, gdzie liczba galerii handlowych jest największa. Może to sugerować, że na tych obszarach centra handlowe odgrywają rolę popularnych miejsc spędzania wolnego czasu.

– Galerie podejmują działania, by przyciągnąć klientów, organizując konkursy, eventy i oferując dodatkowe usługi. Można przypuszczać, że bez tych inicjatyw ruch w centrach handlowych byłby jeszcze niższy – wskazała Piekarska.

– Najmniejsze spadki odnotowano w województwach, w których liczba galerii handlowych jest największa. Może to sugerować, że na tych obszarach centra handlowe pełnią rolę popularnych miejsc spędzania wolnego czasu – analizuje.

Wzrost e-commerce i prognozy na przyszłość

Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zaznacza, że według danych GUS, udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej rok do roku rośnie.

– W związku z tym Polacy mają mniej powodów do odwiedzania galerii handlowych i chodzą tam rzadziej, choć zapewne te wizyty są bardziej zaplanowane i w związku z tym suma wydatków podczas jednej wizyty może wzrastać. Słyszymy też sygnały z branży, że wielu detalistów notuje lekki wzrost sprzedaży, mimo niższego ruchu. Podejrzewamy, że ten trend będzie się utrzymywał – prognozuje Chołuj.

Skrócenie czasu przeciętnej wizyty w galeriach nie powinno znacząco wpłynąć na wolumen sprzedaży, jak zauważają autorzy raportu.

– Analizując spadki we wszystkich trzech ww. wskaźnikach, można stwierdzić, że osoby nadal odwiedzające galerie i centra handlowe robią to rzadziej niż rok temu. Może to wynikać nie tylko z rosnącej popularności e-commerce, ale także z ogólnych nastrojów społecznych i sytuacji geopolitycznej, które skłaniają konsumentów do ograniczania wydatków – tłumaczy z kolei Piekarska.

– Spadek jest niewielki. Może na niego oddziaływać skrócenie kolejek do kas lub zoptymalizowanie przez część sklepów obsługi klienta. Innym potencjalnym powodem skrócenia wizyty jest zwiększenie odsetka klientów, którzy przychodzą do galerii po odbiór lub w celu zwrotu kupionego produktu – zaznaczył Nowak.

Raport przygotowany przez Proxi.cloud we współpracy z UCE Research dostarcza cennych informacji na temat zmieniających się nawyków zakupowych Polaków oraz wyzwań, przed którymi stoją galerie i centra handlowe w obliczu rosnącej popularności e-commerce.

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Mocne tąpnięcie na GPW. Eksperci: „Słabość naszej giełdy jest wyczuwalna”

Mocne tąpnięcie na GPW. Eksperci: „Słabość naszej giełdy jest wyczuwalna”

Inwestycja za miliard złotych. Powstaje nowoczesny hub technologiczno-produkcyjny

Inwestycja za miliard złotych. Powstaje nowoczesny hub technologiczno-produkcyjny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu