Spis treści
Transformacja sektora transportu ciężkiego
Program dofinansowania zakupu zeroemisyjnych ciężarówek jest częścią szeroko zakrojonej transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce. Finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę jakości powietrza.
Nabór wniosków rozpoczął się w piątek i potrwa do 30 czerwca 2029 roku.
Dotacje będą przyznawane na różnicę w cenie między zakupem pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego. W przypadku leasingu, wsparcie obejmie dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu. Program dotyczy samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3, które napędzane są wyłącznie energią elektryczną lub wodorem.
Kto może skorzystać z dofinansowania?
Beneficjentami programu mogą być przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział w Polsce. Mogą oni złożyć więcej niż jeden wniosek, jednak wartość łącznego dofinansowania nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru. Wsparcie finansowe różni się w zależności od wielkości firmy.
Dla dużych przedsiębiorstw wsparcie może wynieść do 30% kosztów kwalifikowanych, dla średnich przedsiębiorstw do 50%, a dla mikroprzedsiębiorstw do 60%.
Maksymalna wysokość wsparcia to 400 tys. zł lub 750 tys. zł, w zależności od kategorii pojazdu i wielkości firmy. W przypadku leasingu, pomoc nie może przekroczyć opłaty wstępnej.
Wsparcie dla infrastruktury sieciowej i ładowania
Zastępca prezesa NFOŚiGW, Paweł Augustyn, przypomniał, że 31 marca Fundusz uruchomił program wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich.
„Programy te przyczyniają się do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu konkurencyjności sektora.”
Dzięki tym inicjatywom Polska ma szansę stać się liderem w dziedzinie zeroemisyjnego transportu ciężkiego w Europie.
Fundusz Modernizacyjny jako źródło finansowania
Fundusz Modernizacyjny, z którego finansowany jest program, to instrument finansowy zasilany środkami ze sprzedaży 4,5% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami EU-ETS. Sprzedaż tych uprawnień jest dokonywana w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Biznes
Pieniądze z Funduszu Modernizacyjnego mają wspierać modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej oraz rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce i 12 innych krajach UE. Według szacunków, w latach 2021-2030 do Polski może trafić około 60 miliardów złotych z Funduszu Modernizacyjnego. Krajowym operatorem Funduszu jest NFOŚiGW.
Przyszłość zeroemisyjnego transportu w Polsce
Program dofinansowania zakupu zeroemisyjnych ciężarówek to krok w stronę nowoczesnego i ekologicznego transportu. Dzięki wsparciu finansowemu, polskie przedsiębiorstwa mają szansę na rozwój floty pojazdów, które nie emitują gazów cieplarnianych.
Transformacja sektora transportu ciężkiego jest nie tylko koniecznością ekologiczną, ale także szansą na zwiększenie konkurencyjności polskich firm na rynku europejskim.
Źródło: PAP