Spis treści
Polska w czołówce europejskiego rynku zabawek
Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wartości produkcji zabawek, a jej produkty trafiają przede wszystkim na rynki unijne. Jak podaje „Rzeczpospolita”:
Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wartości produkcji zabawek. Trafiają one głównie na inne rynki unijne, ale w ostatnim roku zdecydowanie najmocniej wzrósł ich eksport do Chin.
Spadek eksportu to szerszy trend
Wartość eksportu polskich zabawek w 2024 roku wyniosła 2,6 mld euro, co oznacza spadek o 12% rok do roku. To jednak element szerszego trendu spowolnienia. „Rzeczpospolita” powołuje się na dane International Trade Center:
Napisano, że w 2024 roku wartość polskiego eksportu zabawek wyniosła 2,6 mld euro. Oznacza to co prawda 12-proc. spadek rok do roku, ale to część szerszego trendu.
Globalny eksport zabawek w dół
Według danych firmy Akcenta: „Jak zauważa firma Akcenta, globalny eksport zabawek w 2024 roku spadł o 5 proc., a sześć z dziesięciu największych rynków zanotowało wyniki gorsze niż w 2023 roku”.
Najwięksi odbiorcy polskich zabawek to Niemcy, Czechy, Francja i inne kraje unijne, ale dane pokazują imponujący wzrost sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich.
Rekordowa sprzedaż zabawek do Chin
„O 13 proc. rok do roku, do 78 mln euro, wzrósł eksport do USA, a rekordowo, bo aż o 392 proc. – w przypadku sprzedaży do Chin. Ten rynek nadal odbiera jednak stosunkowo niewielką część polskiej produkcji, bo za 23 mln euro.”
Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty, podkreśla stabilność branży mimo globalnych trudności:
– Mimo umiarkowanego spadku eksportu w 2024 roku polska branża zabawkarska zachowała stabilność i silną pozycję na rynkach zagranicznych. Obniżenie wartości eksportu o 12 proc. to efekt globalnego spowolnienia, które dotknęło większość największych eksporterów na świecie. Polski sektor zabawek to dziś dojrzała branża o stosunkowo stabilnym popycie i szerokim gronie odbiorców – powiedział.