Spis treści
Przetarg zgodny z wyrokiem TSUE
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w poniedziałek przetarg na zaprojektowanie i budowę ponad szesnastokilometrowego odcinka autostrady A2 między Białą Podlaską a Kijowcem. Jest to pierwszy tego rodzaju przetarg, w którym uwzględniono wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z października 2024 r., umożliwiający zamawiającym wykluczanie z postępowań firm spoza UE.
Decyzja GDDKiA wzbudziła szerokie zainteresowanie, a w czwartek odniósł się do niej minister Dariusz Klimczak, podkreślając, że polski rynek infrastrukturalny powinien być bardziej dostępny dla rodzimych firm.
„Nie wszystkie firmy grają uczciwie”
– Nie wszystkie firmy, które startują w naszych przetargach, działają na jasnych, uczciwych zasadach. Niektóre są dotowane przez swoje państwo i sztucznie zaniżają ceny – powiedział minister w rozmowie z TVP Info.
W jego ocenie taka praktyka wypacza konkurencję i zagraża interesom polskich przedsiębiorstw.
Klimczak zaznaczył, że jego intencją jest otwarcie rynku dla firm polskich oraz tych, które działają w konsorcjach z innymi firmami europejskimi. Odwołał się przy tym do koncepcji „repolonizacji”, promowanej przez premiera Donalda Tuska, deklarując chęć przełożenia tego hasła na realne działania w sektorze inwestycji infrastrukturalnych.
Głos branży
Minister ujawnił, że rekomendował GDDKiA oraz PKP PLK korzystanie z uprawnień wynikających z wyroku TSUE, argumentując, że takie oczekiwania płyną bezpośrednio z polskiej branży budowlanej. Jednocześnie zaznaczył, że zastosowanie tych mechanizmów powinno być „racjonalne” i nie może prowadzić do całkowitego zamknięcia rynku.
Pierwszym przypadkiem zastosowania tych zasad był przetarg na modernizację linii kolejowej Białystok–Ełk, ogłoszony na początku stycznia br., którego wartość oszacowano na 6 miliardów złotych.
Nowe zasady gry
Wyrok TSUE z 22 października 2024 r. umożliwia instytucjom zamawiającym odrzucanie ofert wykonawców spoza Unii Europejskiej, także w przypadku ich uczestnictwa w konsorcjach lub gdy są to tzw. podmioty udostępniające zasoby. Nowe przepisy mają służyć ochronie unijnego rynku przed nieuczciwą konkurencją i wzmacniać lokalny potencjał gospodarczy.
Minister Klimczak zapewnił, że priorytetem resortu pozostaje rozwój polskiego sektora infrastrukturalnego oraz zapewnienie uczciwych i równych warunków gry dla wszystkich uczestników rynku.
