Spis treści
Ponad 665 mln transakcji w trzy miesiące
– Mamy za sobą kolejny bardzo mocny kwartał, w którym zrealizowaliśmy 665 mln transakcji, co stanowi wzrost o 28 proc. rdr – poinformowała Katarzyna Matuszczyk, dyrektorka finansowa Blika.
Zwróciła również uwagę na rosnącą aktywność użytkowników.
– W I kwartale 2025 roku nasi użytkownicy średnio miesięcznie realizowali aż 12 transakcji Blikiem – dodała.
E-commerce nadal na czele
Największy udział w transakcjach Blikiem nadal ma e-commerce. W tym kanale odnotowano 325,5 mln transakcji, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich łączna wartość sięgnęła 59,5 mld zł, co oznacza wzrost o 31 proc. rdr.
– Dynamika wzrostu jest znacząco wyższa niż wzrost rynku e-commerce w Polsce – podkreśliła Matuszczyk.
Średnia wartość jednej transakcji e-commerce wyniosła 152 zł, a w przypadku usługi „Blik Płacę Później” aż 317 zł.
W e-commerce największy wzrost wartości transakcji zanotowały usługi finansowe – aż o 55 proc. rdr, z przeciętnym koszykiem na poziomie 288 zł. Moda oraz płatność rachunków wzrosły odpowiednio o 17 proc., osiągając średnie koszyki w wysokości 237 zł i 196 zł.
Przelewy na telefon – stabilny udział, dynamiczny wzrost
Kanał P2P, czyli przelewy na numer telefonu, odpowiadał za 25,1 proc. wszystkich transakcji Blikiem w I kwartale 2025 roku (wobec 25,5 proc. rok wcześniej). Użytkownicy wykonali 167 mln takich operacji, co oznacza wzrost o 27 proc. rdr. Średnia kwota jednego przelewu wyniosła 166 zł.
Na koniec marca Blik miał 18,7 mln zarejestrowanych numerów telefonów do odbioru przelewów.
Szybki rozwój płatności w sklepach stacjonarnych
Płatności Blikiem w punktach sprzedaży (POS) miały 23,3 proc. udziału w ogólnej liczbie transakcji. Oznacza to wzrost względem 20,3 proc. w I kwartale 2024 roku. W tym kanale zrealizowano 154,5 mln transakcji – o 47 proc. więcej niż rok wcześniej.
W szczególności rośnie popularność płatności zbliżeniowych Blikiem – stanowiły one 72,9 mln operacji (86 proc. więcej rdr), co odpowiada za ok. 47 proc. wszystkich transakcji POS. Wartość transakcji zbliżeniowych wyniosła 3,4 mld zł. Z tej opcji korzystało już 3,66 mln aktywnych użytkowników.
Średnia dzienna liczba transakcji w sklepach stacjonarnych wynosiła 1,7 mln, a średnia kwota pojedynczej płatności – 58 zł.
Bankomaty z mniejszym udziałem, ale wzrostem liczby transakcji
Choć udział kanału bankomatowego spadł z 3,1 proc. do 2,6 proc., liczba transakcji wzrosła o 11 proc. rdr, do 17,6 mln. Średnia wartość wypłaty Blikiem w bankomacie wyniosła 727 zł.
Wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku potwierdzają, że Blik nie tylko utrzymuje silną pozycję na polskim rynku płatności, ale także rozwija się szybciej niż rynek e-commerce czy płatności mobilnych ogółem. Szczególnie dynamicznie rosną transakcje zbliżeniowe i aktywność użytkowników w kanałach stacjonarnych.
