Polacy biją rekordy korzystania z nowoczesnych płatności

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Blik zakończył pierwszy kwartał 2025 roku z wynikiem 98,9 mld zł wartości zrealizowanych transakcji. To wzrost o 34 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej
Blik zakończył pierwszy kwartał 2025 roku z wynikiem 98,9 mld zł wartości zrealizowanych transakcji. To wzrost o 34 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej 123rf.com
Blik zakończył pierwszy kwartał 2025 roku z wynikiem 98,9 mld zł wartości zrealizowanych transakcji. To wzrost o 34 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Jak podano podczas wideokonferencji Polskiego Standardu Płatności, użytkownicy wykonywali średnio 7,4 mln transakcji dziennie, a przeciętna wartość jednej transakcji wyniosła 149 zł.

Spis treści

Ponad 665 mln transakcji w trzy miesiące

– Mamy za sobą kolejny bardzo mocny kwartał, w którym zrealizowaliśmy 665 mln transakcji, co stanowi wzrost o 28 proc. rdr – poinformowała Katarzyna Matuszczyk, dyrektorka finansowa Blika.

Zwróciła również uwagę na rosnącą aktywność użytkowników.

– W I kwartale 2025 roku nasi użytkownicy średnio miesięcznie realizowali aż 12 transakcji Blikiem – dodała.

E-commerce nadal na czele

Największy udział w transakcjach Blikiem nadal ma e-commerce. W tym kanale odnotowano 325,5 mln transakcji, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich łączna wartość sięgnęła 59,5 mld zł, co oznacza wzrost o 31 proc. rdr.

– Dynamika wzrostu jest znacząco wyższa niż wzrost rynku e-commerce w Polsce – podkreśliła Matuszczyk.

Średnia wartość jednej transakcji e-commerce wyniosła 152 zł, a w przypadku usługi „Blik Płacę Później” aż 317 zł.

W e-commerce największy wzrost wartości transakcji zanotowały usługi finansowe – aż o 55 proc. rdr, z przeciętnym koszykiem na poziomie 288 zł. Moda oraz płatność rachunków wzrosły odpowiednio o 17 proc., osiągając średnie koszyki w wysokości 237 zł i 196 zł.

Przelewy na telefon – stabilny udział, dynamiczny wzrost

Kanał P2P, czyli przelewy na numer telefonu, odpowiadał za 25,1 proc. wszystkich transakcji Blikiem w I kwartale 2025 roku (wobec 25,5 proc. rok wcześniej). Użytkownicy wykonali 167 mln takich operacji, co oznacza wzrost o 27 proc. rdr. Średnia kwota jednego przelewu wyniosła 166 zł.

Na koniec marca Blik miał 18,7 mln zarejestrowanych numerów telefonów do odbioru przelewów.

Szybki rozwój płatności w sklepach stacjonarnych

Płatności Blikiem w punktach sprzedaży (POS) miały 23,3 proc. udziału w ogólnej liczbie transakcji. Oznacza to wzrost względem 20,3 proc. w I kwartale 2024 roku. W tym kanale zrealizowano 154,5 mln transakcji – o 47 proc. więcej niż rok wcześniej.

W szczególności rośnie popularność płatności zbliżeniowych Blikiem – stanowiły one 72,9 mln operacji (86 proc. więcej rdr), co odpowiada za ok. 47 proc. wszystkich transakcji POS. Wartość transakcji zbliżeniowych wyniosła 3,4 mld zł. Z tej opcji korzystało już 3,66 mln aktywnych użytkowników.

Średnia dzienna liczba transakcji w sklepach stacjonarnych wynosiła 1,7 mln, a średnia kwota pojedynczej płatności – 58 zł.

Bankomaty z mniejszym udziałem, ale wzrostem liczby transakcji

Choć udział kanału bankomatowego spadł z 3,1 proc. do 2,6 proc., liczba transakcji wzrosła o 11 proc. rdr, do 17,6 mln. Średnia wartość wypłaty Blikiem w bankomacie wyniosła 727 zł.

Wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku potwierdzają, że Blik nie tylko utrzymuje silną pozycję na polskim rynku płatności, ale także rozwija się szybciej niż rynek e-commerce czy płatności mobilnych ogółem. Szczególnie dynamicznie rosną transakcje zbliżeniowe i aktywność użytkowników w kanałach stacjonarnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu