Spis treści
Jak podała spółka wolumen sprzedaży całej grupy spadł o 5,2% do do 16,2 mln średnich butelek 0,75 l.
Większe zapasy w sklepach przyczyna słabszych wyników?
- Główne przyczyny spadku to większe niż rok temu zapasy w sklepach po sezonie grudniowym oraz przesunięta na kwiecień sprzedaż na zakupy wielkanocne. Efekty związane z sezonowością miały największy wpływ na dynamikę sprzedaży w Polsce, gdzie odnotowano spadek przychodów o 16,1%. Szczególnie widoczne to było w segmencie win, win musujących i alkoholi premium. Najszybciej po raz kolejny rosła natomiast sprzedaż win dealkoholizowanych. Sprzedaż tej kategorii rosła w tempie 22,5%, a jej udział osiągnął 3,5% przychodów ze sprzedaży Grupy – podała spółka w komunikacie.
Najlepsze wyniki sprzedażowe - wzrost o 15,3% - zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, na którym nie wystąpiło przesunięcie terminu świąt wielkanocnych, a koniunktura konsumencka utrzymywała się na najwyższym poziomie spośród rynków Grupy. Najsłabsza koniunktura panowała w Czechach i na Słowacji, gdzie sprzedaż liczona w walutach lokalnych była niższa o 17,8%.
W III kw. roku obrotowego Grupa poprawiła rentowność marży netto ze sprzedaży o 1,5 pkt proc., co było możliwe dzięki obniżeniu kosztów zakupu surowców i materiałów.
Dziewięć miesięcy jednak na plusie
Z kolei w I-III kwartale r.obr. 2024/2025 (lipiec 2024 - marzec 2025) 38,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 44,42 mln zł zysku rok wcześniej. W tym okresie spółka miała 696,84 mln zł przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 716,93 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął odpowiednio: 99,2 mln zł wobec 102,59 mln zł zysku rok wcześniej.
- Za nami trudny kwartał, na którego wynikach mocno odbiła się sezonowość. Nasze marki utrzymują swoje wiodące pozycje na rynku również w okresach spowolnienia. Jesteśmy skupieni na ich dalszym rozwoju, pracujemy również nad kolejnymi innowacjami dla konsumentów - szczególnie napojów nisko- i bezalkoholowych - podsumował prezes Grupy Ambra Robert Ogór, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto 33,82 mln zł w I-III kw. r.obr. 2024/2025 wobec 41,33 mln zł zysku rok wcześniej.
Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 r. Głównym udziałowcem spółki jest Schloss Wachenheim AG posiadający 61,12%.
Źródło: isbnews
