Popularna sieć sklepów znalazła nowy sposób na zarobek

Maciej Badowski
Opracowanie:
Skorygowany wynik EBITDA Grupy wyniósł 596 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku ubiegłego.
Skorygowany wynik EBITDA Grupy wyniósł 596 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Adam Jankowski
Żabka, lider rynku convenience w Europie, kontynuuje dynamiczny rozwój. Skorygowany wynik EBITDA grupy wyniósł 596 mln z – Wyniki za I kwartał 2025 roku są zgodne z naszymi zapowiedziami i potwierdzają skuteczność długofalowej strategii rozwoju całej Grupy – skomentował Tomasz Suchański, CEO Żabki. Sieć przyznaje, że kategoria QMS pozostaje najszybciej rosnącą w całej ofercie.

Ekspansja sieci i wzrost sprzedaży

W pierwszym kwartale 2025 roku Żabka utrzymała silny trend wzrostu sprzedaży, co jest wynikiem dalszego rozwoju sieci sklepów. Na koniec marca 2025 roku sieć liczyła już 11 460 placówek, co stanowi wzrost w porównaniu do 10 370 placówek na koniec pierwszego kwartału 2024 roku.

Nowo otwarte sklepy w Polsce charakteryzowały się wyższą dzienną liczbą transakcji w porównaniu do sklepów otwieranych w poprzednich okresach. W efekcie sprzedaż do klienta końcowego wzrosła rok do roku o prawie 15 proc., osiągając wartość 6,6 mld zł. To pokazuje, że strategia ekspansji przynosi oczekiwane rezultaty.

Wzrost rentowności i skorygowany wynik EBITDA

Skorygowany wynik EBITDA Grupy wyniósł 596 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku ubiegłego.

– Wyniki za I kwartał 2025 roku są zgodne z naszymi zapowiedziami i potwierdzają skuteczność długofalowej strategii rozwoju całej grupy. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży we wszystkich obszarach naszej działalności i kontynuujemy dynamiczną ekspansję, otwierając średnio blisko 150 sklepów miesięcznie. Obecnie sieć Żabka liczy już ponad 11 460 placówek i jesteśmy na dobrej drodze, aby otworzyć w tym roku sklep nr 12 tys. – skomentował Tomasz Suchański, CEO Żabki.

W tym miesiącu z sukcesem przeprowadziliśmy emisję obligacji o łącznej wartości 1 mld zł, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem rynku. Pozytywnie wpłynie to na dywersyfikację struktury finansowania oraz pozwoli nam to skoncentrować się na dalszym rozwoju w Polsce i za granicą – dodał.

Poprawa jest wynikiem zwiększenia skali działalności oraz poprawy rentowności EBITDA podstawowego biznesu w Polsce o 0,4 punktu procentowego. W I kwartale 2025 roku marża skorygowanego wyniku EBITDA wyniosła 9 proc., co jest wynikiem zbliżonym do osiągniętego rok wcześniej.

Rozwój Oferty gastronomicznej i kanałów cyfrowych

Grupa Żabka nieustannie rozwija swoją ofertę gastronomiczną oraz kanały cyfrowe.

– W pierwszym kwartale 2025 roku kontynuowaliśmy rozwój oferty gastronomicznej, instalując piece w kolejnych niemal 2 tys. sklepów. Zgodnie z naszymi deklaracjami, obecnie oferta street food jest dostępna już w ponad 90 proc. placówek naszej sieci. Kategoria QMS pozostaje najszybciej rosnącą w całej naszej ofercie - już teraz sprzedajemy ok. 4 mln dań obiadowych miesięcznie – wskazuje z kolei Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.

– Od początku roku skupialiśmy się na wdrażaniu działań wspierających wzrost sprzedaży porównywalnej, zarówno w zakresie naszej oferty produktowej, jak i uruchamianiu nowych mechanizmów promocyjnych w ekosystemie digitalowym. Przełożyło się to na dalszy wzrost udziału w rynku oraz LFL na poziomie 6 proc., a także na wzrost sprzedaży w kanałach cyfrowych o 23 proc. Tak udany początek roku pozwala nam z optymizmem patrzeć na realizację strategicznego celu podwojenia wartości sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023–2028 – dodaje.

Szybki organiczny wzrost, wspierany transformacją aplikacji Żappka, przyczynił się do zwiększenia przychodów w biznesach cyfrowych (DCO) o 23 proc. Pozwoliło to zbliżyć się do realizacji założeń z IPO o pięciokrotnym zwiększeniu przychodów DCO do 2028 roku.

Stabilna sytuacja finansowa i redukcja zadłużenia

Marta Wrochna-Łastowska, CFO Żabki zwraca uwagę, że skorygowany wynik EBITDA w pierwszym kwartale wzrósł o 15 proc. względem poprzedniego roku. – Poprawa rentowności działalności w ramach Żabka Polska i pozytywny wynik EBITDA z kanałów cyfrowych pozwoliły nam kontynuować rozwój biznesu w Rumunii bez uszczerbku dla dynamiki marży EBITDA, a spadek kosztów finansowania przyczynił się do poprawy skorygowanego wyniku netto – tłumaczy.

Regularnie rosnący wynik EBITDA i wysoki poziom konwersji wolnych przepływów pieniężnych umożliwiły nam dalsze zmniejszenie zadłużenia, co dodatkowo wzmocniło sytuację finansową. Wskaźnik długu netto do EBITDA spadł do 1,6x na koniec marca 2025, co stanowi spadek o 0,5x rok do roku. Biorąc pod uwagę wyniki w pierwszym kwartale 2025, podtrzymujemy nasze oczekiwania krótko- i średnioterminowe w zakresie liczby otwarć sklepów, wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL oraz poziomu skorygowanej marży EBITDA – podkreśla.

Wolne przepływy pieniężne (FCF) osiągnęły poziom 91 mln zł, co jest zgodne z historycznie obserwowanymi trendami sezonowości. Grupa skutecznie realizowała strategię redukcji zadłużenia, zmniejszając wskaźnik długu do skorygowanego wyniku EBITDA do 1,6x z poziomu 2,1x w pierwszym kwartale 2024 roku.

Emisja obligacji i plany na przyszłość

W maju 2025 roku Grupa Żabka wyemitowała 1 mln sztuk obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (sustainability-linked bonds, SLB), zgodnie ze standardami International Capital Market Association (ICMA). Obligacje te zostały zabezpieczone poręczeniem spółki Żabka Polska, a ich wartość nominalna wynosi 1 mld zł.

Oprocentowanie obligacji jest zmienne, ustalane w oparciu o stopę bazową WIBOR 6M, powiększoną o marżę w wysokości 150 punktów bazowych. Termin zapadalności wynosi pięć lat od daty emisji, z terminem wykupu w maju 2030 roku. Obligacje zostaną wprowadzone do obrotu w Alternatywnym Systemie Obrotu Catalyst, prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Emisja obligacji w ramach ustanowionego uprzednio Programu Emisji Obligacji nie powoduje zwiększenia poziomu zadłużenia netto Grupy. Grupa Żabka planuje kontynuować dynamiczny rozwój, zarówno w Polsce, jak i za granicą, dążąc do osiągnięcia strategicznych celów na najbliższe lata.

O Żabce

Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 11 460 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2024 r. Głównym udziałowcem spółki jest Heket Topco SA r.l posiadający 40,82 proc. akcji i PG Investment Company 1113B SA r.l (12,64 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu