W czerwcu wchodzi nowe prawo. Kto nie zdąży, słono zapłaci

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Firmy osiągające obroty powyżej 2 mln euro i zatrudniające ponad 10 osób, posiadające strony lub sklepy internetowe,  będą zobowiązane dostosować swoje witryny pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, fot. 123 rf
Firmy osiągające obroty powyżej 2 mln euro i zatrudniające ponad 10 osób, posiadające strony lub sklepy internetowe, będą zobowiązane dostosować swoje witryny pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, fot. 123 rf
Pod koniec czerwca 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dla firm, które dotyczą witryn internetowych. Firmy osiągające obroty powyżej 2 mln euro i zatrudniające ponad 10 osób, posiadające strony lub sklepy internetowe, będą musiały dostosować się do nowych wymogów. - Przewiduję, że w najbliższym czasie na rynku pojawi się wiele podmiotów próbujących wykorzystać wchodzącą w życie dyrektywę, oferując usługi niskiej jakości po zaniżonych cenach - mówi Strefie Biznesu Adam Kownacki z agencji marketingowej Make The Flow.

Spis treści

W czerwcu wejdzie w życie unijna dyrektywa EAA - firmy będą musiały dostosować swoje witryny pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami

28 czerwca 2025 roku wchodzi w życie dyrektywa EAA (European Accessibility Act), która obejmie wszystkie firmy osiągające obroty powyżej 2 mln euro i zatrudniające ponad 10 osób, posiadające strony lub sklepy internetowe. Podmioty te będą zobowiązane dostosować swoje witryny pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami według tzw. standardu WCAG 2.1 na poziomie AA.

Zgodnie z nowymi wymogami, strony internetowe muszą posiadać następujące funkcjonalności m.in.:

  • możliwość obsługi wyłącznie za pomocą klawiatury,

  • pełna dostępność dla czytników ekranowych,

  • przekazywanie informacji za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,

  • alternatywne opisy dla wszystkich elementów graficznych.

Większość administratorów stron i sklepów internetowych nie będzie w stanie samodzielnie poradzić sobie z wdrożeniem nowych wymogów

Celem dyrektywy jest eliminacja barier technologicznych dla osób niewidomych, niesłyszących, niemych, osób o ograniczonych zdolnościach manualnych, poznawczych czy słuchowych, a także osób z zaburzeniami widzenia barw oraz tych o ograniczonym zasięgu ruchu.

- Dyrektywa EAA dotycząca dostępności stron internetowych obejmuje szereg optymalizacji i funkcjonalności, których implementacja na pierwszy rzut oka może wydawać się nieskomplikowana. Jednak złożoność tego procesu jest na tyle wysoka, że większość administratorów stron i sklepów internetowych nie będzie w stanie samodzielnie poradzić sobie z prawidłowym wdrożeniem tych wymogów. W adaptacji do nowych przepisów mogą pomóc specjalne wtyczki, jednak często nie są one darmowe i mają ograniczenia uniemożliwiające kompleksowe dostosowanie witryny - mówi nam Adam Kownacki z agencji marketingowej Make The Flow.

Na rynku może pojawić się wiele podmiotów, które będą oferować swoje usługi, niekonicznie najwyższej jakości

Według niego, w najbliższym czasie na rynku będziemy mogli zaobserwować wysyp firm, które będą oferować usługi dostosowania stron firmowych do nowych wymogów.

- Przewiduję, że w najbliższym czasie na rynku pojawi się wiele podmiotów próbujących wykorzystać wchodzącą w życie dyrektywę, oferując usługi niskiej jakości po zaniżonych cenach. W związku z tym zalecam wszystkim daleko idącą ostrożność przy wyborze firmy, która będzie przeprowadzać optymalizację – dodaje Adam Kownacki.

Strony internetowe niedostosowane zgodnie z dyrektywą mogą zostać zgłoszone przez klientów lub konkurencję do instytucji takich jak: PFRON, Urząd Komunikacji Elektronicznej czy do Rzecznika Finansowego. Sankcje obejmują wysokie grzywny, zakaz sprzedaży produktu, a nawet nakaz wycofania go z rynku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu