Spis treści
- Od strony przychodowej celem jest przede wszystkim stabilizacja i zwiększenie przychodów, bazując na nowych grupach towarowych. Pojawiają się produkty, które nas całkowicie zaskoczyły i które są bardzo perspektywiczne, bo i wolumen może być znaczny i być naprawdę dobrym substytutem np. rudy żelaza. Ale też, w związku z nieprzewidywalną sytuacją w poszczególnych segmentach, chcemy się skupić na produktach, w których moglibyśmy podpisać kilkuletnie kontrakty z klientami, by zapewnić stabilizację przychodów" - powiedział prezes Kamil Jedynak podczas konferencji prasowej.
Szanse rynkowe dla OT Logistic
Wśród szans rynkowych w 2025 roku prezes wskazał ożywienie rynku agro i być może produkcji hutniczej w Europie.
- Na pewno będzie to lepszy rok, jeżeli chodzi o sytuację na rynku agro i poprawę w kwestii cen na rynkach międzynarodowych i większych zbiorów, większej ilości zbóż na eksport. No i kwestia przede wszystkim trendu „usamodzielniania się” Europy, który byłby też połączony z programem zwiększenia zbrojeń w Europie, co bezpośrednio przełożyłoby się na wsparcie lokalnego przemysłu hutniczego i zwiększenie produkcji - powiedział także prezes.
Po stronie zagrożeń prezes wskazał wzrastającą nieprzewidywalność sytuacji geopolitycznej.
OT Logistics odnotowało 9,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 157,21 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 8,23 mln zł wobec 147,85 mln zł zysku rok wcześniej. Z kolei skonsolidowane przychody wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8% rdr.
Jak podała spółka w raporcie, sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47% rdr), spedycyjnym (-47,5% rdr) oraz w hydrotechnice (-29,9% rdr). Wzrosty sprzedaży Grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21% rdr). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych.
Spadek przeładunków w OT Port Świnoujście i w OT Port Gdynia
W przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36% rdr wynikał z wysokiej bazy porównawczej lat 2022-2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów - zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego.
Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38-proc. spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18% rdr, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Głównym udziałowcem spółki jest Neuvic Fundacja Rodzinna posiadająca 32% akcji.
