Zakupy w sieci nigdy nie były łatwiejsze. Oto najnowsze trendy w e-commerce

Grzegorz Gajda
Wideo
od 7 lat
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce przekroczył 9% i nadal rośnie. Przyszłość rynku nie będzie się na pozyskiwaniu nowych klientów, ale przede wszystkim na zwiększaniu częstotliwości i wartości zakupów. W programie „Strefa Biznesu TV” eksperci marketingu i nowych technologii omawiają najważniejsze aspekty i rozwój branży. W debacie uczestniczą: prof. Małgorzata Kieżel, ekonomista z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Matthieu Bondu, Business Development Lead w firmie Klarna i Dawid Cekiera, marketing manager w firmie TrustMate.

Spis treści

75% polskich internautów regularnie kupuje online. Jaka jest przyszłość e-commerce? Zobacz materiał wideo Strefy Biznesu.

E-commerce to po prostu handel w internecie?

Handel elektroniczny odgrywa kluczową rolę w gospodarce, a jego rozwój nie zwalnia tempa. Przekształcił sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów, oferując wygodę, szeroki wybór i atrakcyjne ceny. E-commerce rozwija się w wielu sektorach, od sprzedaży detalicznej po usługi cyfrowe i subskrypcyjne. Z każdym rokiem zwiększa się liczba firm, które przenoszą swoją działalność do świata online, by docierać do szerszego grona odbiorców. Firmy, które potrafią dostosować się do zmieniającego się rynku i rosnących oczekiwań klientów mają przed sobą praktycznie nieograniczone perspektywy. Kluczowe znaczenie dla rozwoju mają inwestycje w nowe technologie, optymalizacja procesów i budowanie długoterminowych relacji z klientami.

Ecom - belka partnerska do artykułów

– E-commerce to model sprzedaży, w którym transakcje kupna i sprzedaży realizowane są przez internet. Istnieje kilka głównych modeli, takich jak: B2C (business t customer), B2B (business to business), C2C (customer to customer) oraz D2C (direct to customer). Przenoszenie handlu do przestrzeni cyfrowej daje firmom ogromne możliwości ekspansji i automatyzacji procesów sprzedażowych – podkreśla profesor Małgorzaty Kierzel z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Co wpływa na sukces e-commerce?

O powodzeniu branży decyduje przede wszystkim wygoda klienta, który może dokonywać zakupów o każdej porze dnia i nocy.Sklepy internetowe optymalizują swoje strony i aplikacje, aby proces zakupowy był jak najprostszy. Za pomocą aplikacji mobilnych umożliwiają zakupy w kilka sekund, co w oczywisty sposób oszczędza czas.

Sklepy internetowe oferują większą różnorodność niż stacjonarne, w dodatku zapewniają dostępność towarów z całego świata i łatwiejszy dostęp do niszowych produktów, które trudno znaleźć w sklepach tradycyjnych. Sprzedawcy mogą oferować niższe ceny dzięki ograniczeniu kosztów związanych z wynajmem lokali i zatrudnieniem pracowników. Algorytmy sztucznej inteligencji analizują historię zakupów i preferencje klientów, proponując dopasowane produkty, a systemy rekomendacji pomagają klientom odkrywać nowe produkty, których mogliby potrzebować.

– W Polsce aż 75% internautów regularnie dokonuje zakupów online. Co ciekawe, młodsze pokolenia chętniej korzystają z platform oferujących rzeczy używane. W ten sposób świadomie dążą do zrównoważonej konsumpcji. Kluczowe znaczenie ma także rosnąca liczba metod płatności online, w tym płatności odroczonych, które zwiększają komfort zakupów. Kupujący coraz częściej oczekują, że proces zakupu będzie intuicyjny, szybki i oparty na indywidualnych preferencjach użytkownika – podkreśla Dawid Sekiera, marketing manager w Trustmate.

Nowe technologie zmieniają wszystko

Zmienia się sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy produkty w internecie. Sztuczna inteligencja analizuje historię zakupów i preferencje klientów, dostosowując rekomendacje produktów. Chatboty i wirtualni asystenci obsługują klientów 24/7, pomagając w zakupach i odpowiadając na pytania, natomiast algorytmy dostosowują ceny w czasie rzeczywistym w zależności od popytu i konkurencji. Nowe trendy wyznaczają: rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR). „Onlinowe” przymierzalnie dają możliwość zobaczenia, jak ubranie lub makijaż wygląda na użytkowniku przed zakupem. W meblarstwie i dekoracji wnętrz technologie pozwalają „ustawić” meble w pokoju przed zakupem. Doświadczenie fizycznego sklepu – VR pozwala na „przechadzanie się” po wirtualnym sklepie i interakcję z produktami.

– Współczesny e-commerce nieustannie ewoluuje. W ostatnich latach znacząco wzrosła rola m-commerce (zakupy przez urządzenia mobilne), a technologie takie jak VR i AR umożliwiają wirtualne przymierzanie produktów. Dodatkowo rozwój sztucznej inteligencji przyczynia się do personalizacji zakupów i doradzania klientom w czasie rzeczywistym. Firmy, które potrafią w pełni wykorzystać te technologie, zyskują przewagę konkurencyjną i budują długoterminową lojalność swoich klientów – zauważa Mathieu Bondy, Business Development Lead w firmie Klarna.

Bezpieczeństwo i zaufanie konsumentów

Dawid Cekiera podkreśla znaczenie regulacji dla bezpiecznych zakupów.

– Dyrektywa Omnibus była kluczowym krokiem w stronę przejrzystości na rynku e-commerce. Obecnie aż 93% kupujących opiera swoje decyzje na recenzjach innych użytkowników. Wzrost popularności e-commerce idzie w parze ze wzrostem znaczenia cyberbezpieczeństwa – firmy inwestują w certyfikaty SSL, dwuetapową autoryzację oraz technologie szyfrowania, by zapewnić ochronę danych klientów. Kupujący zwracają coraz większą uwagę na to, czy sprzedawca ma pozytywne opinie, czy oferuje bezpieczne metody płatności oraz czy stosuje się do standardów regulacyjnych.

Handel internetowy stał się kluczowym sektorem polskiej gospodarki

E-commerce wspiera rozwój MŚP, eksport i innowacje technologiczne. Przyczynił się do znaczącego wzrostu wartości handlu w Polsce. Udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej przekroczył 9% i nadal rośnie. Firmy zyskują nowe możliwości sprzedaży, docierając zarówno do klientów krajowych, jak i zagranicznych, co wspiera eksport i rozwój polskich marek. Z jednej strony napędza wzrost PKB, tworzy nowe miejsca pracy i podnosi konkurencyjność polskich firm.

– Handel internetowy zyskał na znaczeniu szczególnie w okresie pandemii, przyspieszając procesy cyfryzacji. Przewiduje się, że tendencja ta będzie się utrzymywać, a rozwój technologii dodatkowo przyspieszy cyfryzację tradycyjnych modeli sprzedaży – wskazuje profesor Kieżel.

Czy polskie firmy są gotowe na e-commerce?

W-commerce obniża bariery wejścia dla małych firm – dzięki platformom marketplace oraz gotowym rozwiązaniom e-commerce, przedsiębiorcy mogą łatwo rozpocząć działalność bez konieczności dużych inwestycji w infrastrukturę. Z drugiej jednak strony, stawia wyzwania związane z logistyką, ochroną środowiska i transformacją rynku pracy.

– Polskie firmy coraz śmielej wychodzą na rynki międzynarodowe. Jest wiele znanych marek, które odniosły sukces poza granicami kraju. Dzięki dostępowi do globalnych platform sprzedażowych polscy przedsiębiorcy mają możliwość ekspansji na nowe rynki. Widzimy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami cyfrowymi, które pozwalają firmom skutecznie zarządzać sprzedażą online i skalować biznes bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów operacyjnych – podkreśla Mathieu Bondy.

Nowe tendencje rozwojowe

Nowe narzędzia, rosnące zaufanie konsumentów oraz globalizacja sprawiają, że branża ta ma przed sobą ogromne możliwości rozwoju. Niezależnie od wyzwań, zarówno konsumenci, jak i firmy zyskują na możliwościach, jakie oferuje świat zakupów online.

Dodatkowo, kluczowe znaczenie dla przyszłości e-commerce będą miały kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz ekologią. Coraz więcej firm wdraża politykę ograniczania śladu węglowego, stosując ekologiczne opakowania, a także wprowadzając opcje naprawy i ponownego wykorzystania produktów. W najbliższych latach można spodziewać się dalszego wzrostu roli e-commerce, szczególnie w obszarach automatyzacji, sztucznej inteligencji i logistyki przyszłości.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu