E-commerce na fali. Rekordowy wzrost sprzedaży online

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Sektor e-commerce rozwija się dynamicznie, choć grudniowy wynik okazał się nieco niższy niż w listopadzie. W cieniu tych zmian pozostaje słabnąca koniunktura w budownictwie, ale nastroje konsumenckie rosną.
Sektor e-commerce rozwija się dynamicznie, choć grudniowy wynik okazał się nieco niższy niż w listopadzie. W cieniu tych zmian pozostaje słabnąca koniunktura w budownictwie, ale nastroje konsumenckie rosną. Dariusz Śmigielski/Polska Press
Grudzień 2024 r. przyniósł solidny wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących, który – zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego – wyniósł 2,7 proc. rok do roku. W tym samym czasie o 10,9 proc. wzrosła też wartość sprzedaży internetowej, a jej udział w sprzedaży „ogółem” wyniósł 10,2 proc. W cieniu tych zmian pozostaje słabnąca koniunktura w budownictwie, ale nastroje konsumenckie rosną – co potwierdzają raporty GUS.

Spis treści

Nastroje konsumenckie i inflacja. W styczniu ma być poprawa

Dane GUS wykazują, że w styczniu poprawiły się zarówno bieżące, jak i wyprzedzające wskaźniki ufności konsumenckiej (BWUK i WWUK). Jednocześnie obserwuje się przesunięcie oczekiwań konsumentów w kierunku nieco niższej inflacji, co może sprzyjać dalszemu ożywieniu popytu.

W styczniu 2025 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (...) był o 1,6 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca - poinformował GUS.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,0 p. proc. i 2,9 p. proc.).

Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,7 p. proc. i 1,2 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,9 p. proc.).

W odniesieniu do stycznia 2024 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 2,5 p. proc.

Wzrost nastrojów konsumenckich oznacza, że Polacy mogą chętniej wydawać pieniądze na dobra trwałego użytku i inwestycje w przyszłych miesiącach. Jednocześnie eksperci zwracają uwagę, że w obliczu wciąż dość wysokiej inflacji i zmian stóp procentowych, utrzymanie pozytywnego trendu nie jest gwarantowane. Zmiany w konsumpcji i handlu internetowym będą zależały od sytuacji na rynku pracy, dalszych oczekiwań inflacyjnych oraz ewentualnych wahań w globalnej gospodarce.

E-commerce w grudniu 2024. Wyższy udział w sprzedaży ogółem

Według opublikowanych 23 stycznia o godz. 10 danych GUS, w grudniu 2024 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży internetowej w cenach bieżących – o 10,9 proc. w porównaniu z grudniem 2023 r.

Udział e-handlu w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,4 proc. do 10,2 proc., co pokazuje stały trend przenoszenia zakupów do online, zwłaszcza w okresie świątecznym i promocyjnym. Jednocześnie wciąż to listopad pozostaje najbardziej intensywnym czasem dla branży e-commerce w Polsce, co przypisywane jest m.in. Black Friday i innym wyprzedażom.

Zdaniem ekspertów, grudzień przyniósł solidne wyniki, choć nie przebiły one rekordowego listopada. Piotr Wrzalik – Managing Partner w Univio – zwraca uwagę na tę sezonową specyfikę:

Pod względem udziału e-commerce w sprzedaży ogółem grudzień 2024 r., podobnie jak miało to miejsce w poprzednich kilku latach, przyniósł solidny, ale gorszy wynik niż przed miesiącem. Ponownie to listopad był momentem kulminacyjnym nie tylko festiwalu promocji i wyprzedaży wokół świąt zakupowych (na koniec tego miesiąca e-handel stanowił blisko 11% sprzedaży detalicznej), ale także całego roku. Pewnym potwierdzeniem dzisiejszych danych GUS były też wcześniej publikowane dane BaseLinker Index, według którego kondycja polskiego e-commerce na koniec grudnia była podobna jak w listopadzie.

Eksperci o napędzaniu e-handlu: AI, BNPL i cross-border

Wzrost sprzedaży przez internet jest wieloczynnikowy. Sprzedawcy coraz intensywniej sięgają po nowoczesne rozwiązania technologiczne – automatyzację procesów, personalizację ofert, narzędzia analityczne oraz rozwijające się metody płatności typu BNPL (buy now, pay later). Sugeruje się również, że rosnące ceny w sklepach stacjonarnych skłaniają konsumentów do częstszych poszukiwań atrakcyjnych ofert online.

Grudniowy odczyt GUS jest nie tylko podsumowaniem sezonu, ale także ważnym wskaźnikiem trendów, które mogą kształtować strategie e-handlu w Polsce w 2025 roku. Wzrost sprzedaży online można tłumaczyć wpływem kilku kluczowych czynników makroekonomicznych i technologicznych. Do najważniejszych należy rozwój technologii płatniczych BNPL, oraz wzrost cen towarów, który skłania konsumentów do przenoszenia zakupów do Internetu w poszukiwaniu lepszych okazji cenowych, niedostępnych w sklepach stacjonarnych - komentuje Tadeusz Rolski, Business Development Manager w Ambiscale.

Rosnący nacisk na wdrażanie sztucznej inteligencji (AI) w obsłudze klienta i logistyce także pozwala firmom zwiększać efektywność procesów. Według Piotra Wrzalika w 2025 r. jednym z kluczowych motorów wzrostu będzie sprzedaż cross-border, czyli ekspansja polskich sprzedawców na rynki zagraniczne. Jak zaznacza ekspert:

Nadal jedną z sił napędowych rozwoju polskiego e-commerce będzie ekspansja i sprzedaż cross-border, która w zeszłym roku zanotowała lepszą dynamikę wzrostu niż ta na rynku krajowym. O dalszej kondycji e-commerce zdecydują też nastroje konsumenckie i skłonność gospodarstw domowych do zwiększonej konsumpcji przy podwyższonej sile nabywczej dzięki wzrostowi płacy realnej w 2024 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu